Berlinale '06: Sølvbjørn til dansk debutant

14-02-06:
Berlinale '06: Danmark og Altman i konkurrence
10-02-06:
Berlinale '06: Bjørnejagten kan begynde

Berlinale '06: Stjernen, stjernefrøet og outsideren

De ca. 250-300 siddepladser, 30 pladser til kamerastativer og pressekonferencesalens samlede areal på godt 200 kvadratmeter, synes pludselig alt, alt for lidt. Syriana-holdet – og dermed George Clooney – er i byen.

Skrevet den 19/2-2006 af Kenneth McNeil

Det er tidlig fredag eftermiddag, men alligevel er flere hundrede glubske journalister stuvet sammen som burhøns. Flere skubber sig frem, nogle forsøger at charmere sig til en siddeplads yderst og helt forrest sidder ildsjæle, der har reserveret deres sæder for både én og to timer siden. Det er en kannibalistisk opera, men én som Clooney – flankeret af manuskriptforfatter/instruktør Stephen Gaghan, forfatter Robert Baer samt de to skuespillere Jeffrey Wright og Alexander Siddig – virker helt hævet over. Han er bare glad for at være i Berlin, at være nomineret til tre Oscars (!), at komme fra en politisk engageret familie, at køre i sin miljøvenlige elektriske bil og at skulle arbejde med Steven Soderbergh på endnu en sort/hvid-film (a la Good Night and Good Luck). Dét er, hvad man tager med sig fra en 40-minutters fælles audiens hos George Clooney. Stephen Gaghan får kort pointeret, at filmen for ham er ”et sammenstød mellem den spirituelle og den økonomiske verden” og at han elsker at komme fra et land ”der opfordrer til ulydighed og til at stille spørgsmål”, men det er en parentes i The George Clooney Show – for jo større stjernerne er, desto mere ligegyldige bliver journalisternes spørgsmål.

Stephen Gaghan - instruktør af Syriana.
At drømme om at flyve
Det store fremmøde ved Syriana taget i betragtning, var et lignende stormløb på pressekonferencen til The Science of Sleep med to af filmverdenens mest kreative talenter ikke usandsynligt. Den tidligere musikvideo- og reklamefilmsinstruktør Michel Gondry, der brød i gennem for to år siden med Evigt solskin i et pletfrit sind, er manden bag kameraet, mens mexicanske Gael García Bernal fra bl.a. Motorcykel Dagbog indtager hovedrollen – og alligevel blev end ikke alle sæder besat. For lige så store som Gondry og Bernal er blandt aficionados og feinschmeckere, lige så meget blegner de over for Clooney i tabloidstatus. Det betød færre spørgsmål om civilstatus, færre invitationer om en tur i byen med en flaske Martini og mere filmsnak, mere diskussion af det nyeste Gondry-værk.
For The Science of Sleep er ikke bare en film – det er et kunstværk. Forholdet mellem kærlighed og venskab, indlevelse og oplevelse samt drøm og virkelighed berøres både flygtigt og dybdegående, men altid med et anstrøg af surrealistiske Buñuel’ske indfald, som når Bernal i én drøm rider på en forstørret udgave af sin ellers lille, skrøbelige mekaniske hest og i en anden har kæmpestore hænder (en reference til den groteske forstørrelse af lemmer i Gondrys musikvideo til Foo Fighters-sangen Everlong). Det er noget så sjældent som en lettilgængelig kunstfilm, hvilket blev understeget til pressekonferencen, hvor veloplagte Gondry og Bernal i 5-6 minutter diskuterede, hvordan de hver især flyver i drømme (Gondry flyver som Superman, Bernal oplever det som at svømme under vandet).

Nordens stædige outsider
Længere ude end Gondry, længere ude end derude hvor end ikke begrebet ’auteur’ synes tilstrækkeligt, findes svenske Lukas Moodysson og hans nye film. Den er filmet helt i sort/hvid, indeholder en konstant voice-over og ingen reallyd, springer i tid og rum, og sætter i det hele taget association over kausalitet. Container gør på mange måder det umulige – overgår (eller rettere: går videre end) sin forgænger Et hul i mit hjerte. De få der fik set den blev enten betagede eller forargede, og Container deler vandene mindst lige så ekstremt – til den første pressevisning forlod halvdelen af salen filmen før tid. Og det er vel at mærke selvom filmen kun varer 74 minutter! Den meget fåmælte Moodysson erklærede efter filmen, at han blot så filmen som ”endnu en film, som jeg ikke vil kalde misantropisk eller pessimistisk, blot et billede af et bestemt liv, et billede af en bestemt sindstilstand”, men det er nok tvivlsomt, om de fleste vil tolke den associative fortælling, der blander billeder af en korporlig transvestit og lyden af en semi-sensuel kvindelig stemme, på helt samme måde. Nå ja. Og så blev der i øvrigt ikke holdt nogen pressekonference for Moodysson. Der havde de 250-300 siddepladser, 30 pladser til kamerastativer og det samlede areal på godt 200 kvadratmeter dog nok været nok.

I temaet Berlinale 2006:

Berlinale '06: Bjørnejagten kan begynde

Silence of the Lambs var oprindelig tænkt som Gene Hackmans instruktørdebut med Michelle Pfeiffer i rollen som Clarice Starling – hvem var det, der i stedet tog instruktørkasketten på?