Africa

A Game For All

Futures

Dvd-udgivelse: History of Football

Imponerende dvd-udgivelse, som på trods af et par år på bagen, synes langtidsholdbar i modsætning til mange andre dokumentariske fodbold-dvd’er.

Skrevet den 7/6-2006 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Der er intet som et verdensmesterskab i fodbold, der kan få fodbold-udgivelserne på gaden. Pan Vision sender Noble Entertainments 5 år gamle History of Football på gaden nu, og det er der god mening i, for her er nemlig tale om en grundig og tålmodig indføring i spillets historie, snarere en kvik opsummering af fede mål, grove tacklinger og perifere højdepunkter, som ellers har det med at præge markedet for fodboldrelaterede udgivelser.

Pan Vision
Stilen er saglig, måske endda lidt langsom i optrækket, og præsentationen er gennemført professionel. Udgivelsen rummer 7 dvd’er, og hver skive rummer to afsnit i fodboldens historie uden at det præsenteres i strengt kronologiske rammer. Selvfølgelig lægger vi ud med oprindelsen – de første små tiltag til sportens fødsel, som ikke overraskende har rødder fordelt over hele kloden. Mennesket har altid været i stand til at sparke til noget rundt, og så er det kun reglerne, der har varieret – fra skotternes brug af afhuggede fjendehoveder som bold til kinesernes meditative øvelser med bold.

Udgivelsen er engelsksproget og det smitter selvfølgelig lidt af. Det er ok at tilegne et afsnit til spillets formelle fødsel i England, og på trods af enkelte afstikkere til engelsk fodbold, som næppe havde været der, hvis den var produceret andre steder, så fordeler samlingen sin opmærksomhed fornuftigt rundt om på kloden. Der er god fokus på både Sydamerika og Afrika samt et blik ud i fremtiden, hvor især også Asien spiller en rolle. Spilletiden på selve serien ligger på lige over 11 timer, og så er der ekstramateriale på 3½ time oveni. Ekstramaterialet er en sand guldgrube af små bidder med mål, interview og stemningsbilleder, som supplerer de enkelte afsnit. Man ser f.eks. klip fra de VM-finaler, hvor Brasilien har vundet, på skiven med afsnittet helliget netop Brasilien.

Udgivelsens eneste svaghed i forhold til ekstramaterialet er, at den mangler de sidste fem års fodboldudvikling med mastodontklubber, som båret af hovedrige ejere er i stand til at købe stjernehold og på den måde forrykke balancen i international fodbold. Det er en ny, men på sigt formentlig også en afgørende udvikling i sportens magtstrukturer. Udover dette lille forbehold kan ”History of Football – The Beautiful Game” klart anbefales til alle dem, der godt vil vide lidt mere om klodens mest populære sportsgren end blot et par udvalgte højdepunkter.

Fra hvilken film stammer følgende citat:

”Hvad skal man med en lejlighed, hvis man hele tiden skal ud af den?”