17-04-01:
Ingen Stallone i Rambo 4
23-03-01:
Rambo IV iværksat

Dvd-udgivelse: Rambo – fra antihelt til actionhelt.

Skrevet den 7/6-2006 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Skal man nævne fem ting om amerikansk film i 80’erne, er det svært at udelade John Rambo – actionhelten, der i løbet af blot tre film førte den amerikanske actionfilm fra antikrigstonerne i kølvandet på Vietnam-krigen til den rendyrkede eskapisme, som altid har præget den amerikanske filmindustri, når man var på sikker udenrigspolitisk grund.

Sandrew Metronome distribuerer den nye indpakning af de tre Rambo-film i Danmark, noget af ekstramaterialet er set før, men som samlet pakke er det naturligvis måden at investere i dem, hvis man uden helt at være klar over det, har savnet Sylvester Stallone for fuld udblæsning på dvd-hylden. Den første film fra 1982 - First Blood - lægger sig solidt i tråd på de succesrige Vietnam-kritiske beretninger fra slutningen af 70’erne. Sylvester Stallone er blevet en stor, Oscar-nomineret stjerne med Rocky i 1976, og for ikke at ende som den evige bokser leder han i begyndelsen af 80’erne med lys og lygte efter andre roller. I jagten falder han over David Morrells roman ”First Blood” om en Vietnam-veteran, der udløser et sandt blodbad, da han ikke kan falde til i lokalsamfundet efter hjemkomsten fra de østlige slagmarker. Stallone nedtonede romanens mange drab i filmudgaven, som faktisk er vældig afdæmpet. Vi følger John Rambo, som kommer i klammeri med den lokale sherif (Brian Dennehy), og efterfølgende flygter ud i skovene omkring byen for at kæmpe sin helt egen, indre kamp mod overmagten. Filmen problematiserede de mange problemer, som soldater, der havde været i kamp i Vietnam, mødte, når de vendte tilbage til en normal tilværelse.

Filmen blev et stort hit og var med til at føre actionfilmen som genre ind i det nye årti. Hollywood har altid været god til at holde fast i en succes, og kort efter salgstallene for First Blood rullede ind, blev Stallone sat sammen med en ung, upcoming manuskriptforfatter og instruktør for at skrive en fortsættelse. Han hed James Cameron og sammen rykkede de John Rambo et gevaldigt skridt videre i Rambo: First Blood Part II. Målet for denne film var den rene blockbuster-underholdning. Det sociale aspekt blev kirurgisk fjernet, og John Rambo ændrer ganske dramatisk personlighed i denne historie, hvor han sendes tilbage til Vietnam af sin gamle chef. Målet er en diskret mission, hvor nogle efterladte krigsfanger skal reddes hjem, men Rambo er snart i gang med at fælde den vietnamesiske jungle med eksplosioner og drabelige aktioner. Sjældent er der blevet affyret så mange runder ammunition mod en person uden at en eneste kugle ramte sit mål. Det er underholdende, adrenalinfyldt – og i høj grad en markør for, hvordan en effektiv actionfilm sagtens kan tage sin historie langt ud over det sandsynliges grænser, hvis man sørger for at få publikum med på spøgen.

Nu var Sylvester Stallone og figuren John Rambo kendt over hele kloden, og mens Stallones samtidige konkurrent, Arnold Schwarzenegger, aldrig faldt til ro i én rolle i 80’erne, løb The Italian Stallion uden konkurrence med sejren ved billetlugerne. Det betød naturligvis endnu en fortsættelse – og her var både budget og ambitioner endnu større end tidligere. Den oprindelige instruktør - Highlanders Russell Mulcahy – blev fyret, og garvede Peter MacDonald tog over. Denne gang var John Rambo gået i kloster i Thailand – væk fra hvervet som hårdkogt dræber – men krigen i Afghanistan kaldte på hans tilstedeværelse, og snart var han transformeret fra uovervindelig actionhelt til decideret gud. Filmen er den svageste i serien – og blev indtil videre også den sidste. Heldigvis, fristes man til at sige, for det er svært at forestille sig, hvorledes man kunne have løftet John Rambo-figuren videre uden at have sendt ham i et selvoptaget kredsløb om Jorden. Han var gået fra martret antihelt til den vestlige verdens eneste håb i kampen mod kommunisme, terrorisme og alle de andre dårligdomme, der møder vores tropper kloden rundt. Med vores øjne er det ganske paradoksalt, at de krigere, han assisterer i Rambo III, er fundamentet bag Al Qaida-grupperingen, som USA ellers har haft kvaler nok med.

Udgivelsen kommer i en grålig, camouflage-madkasse, lidt upraktisk pakket, men med to fulde skiver pr. film. Det giver god plads til kommentarspor og ekstramateriale, der går fornuftigt rundt om filmene. Det er ikke filmiske mesterværker, der kan dissekeres meningsfyldt i deres fulde længe, men Rambo-trilogien er et kulturelt fænomen, der har sat sit tydelige præg på en hel global ungdomsgeneration. Den første film kommenteres godt af forfatteren til den oprindelige roman David Morrell, og på et selvstændigt kommentarspor egentlig også ganske interessant af Sylvester Stallone, selv om to timer i hans selskab er lige i overkanten. Instruktøren George P. Cosmatos har talt sig gennem Rambo: First Blood Part II med fokus på hans beslutninger som instruktør, mens Peter MacDonald ikke har det store at bidrage med på kommentarsporet til den tredje film.

Det øvrige ekstramateriale når ganske fornuftigt rundt om produktionerne, men saver noget i præsentationen. Det virker rodet og syner af mindre, end det egentlig er. Til den første film følger vi ”An American Hero’s Journey” og det noget nyere program ”Drawing First Blood”. Endelig er der om emnet generelt den prisvindende ”The Real Nam – Voices from within”, som lader en række soldater, der har været i Vietnam, fortælle deres historier. Til den anden film får vi også en traditionel making of samt et mere generelt indslag om tiden og emnet for filmen – her i ”Guts and Glory”, der ser nærmere på Reagan-tiden og den anden films nære slægtskab med de udenrigspolitiske toner fra tiden midt i 80’erne. Anden del af ”Drawing First Blood” hedder ”We Get To Win This Time” og følger det retrospektive blik på trilogien. Endelig rundes der af med ”Afghanistan: Land in Crisis”, som tager et blik på baggrunden for den tredje film. Desuden finder man en række featuretter, der er med til at sløre billedet en smule – for i virkeligheden rummer udgivelsen faktisk et både seriøst og glimrende supplement til de tre film.