og h&oslash

02-12-03:
Sult

Boganmeldelse: Min egen filmhistorie

En af dansk films veteraner kigger tilbage på sin karriere.

Skrevet den 14/6-2006 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Den danske filmfotograf Henning Kristiansen har skrevet sine erindringer i en personlig filmhistorie, som i selskab med Kristiansens lange karriere i dansk film trækker et spændende spor ned gennem halvtreds års strabadser og udfordringer, sejre og nederlag. Det er et fint indblik bag om kulissen på dansk film – og i høj grad en god indføring til et håndværk som i takt med de digitale mediers fremmarch er ved at blive til en dyr og overflødig niche.

Forlaget BIOS
Med 68 danske og internationale spillefilm under bæltet har Henning Kristiansen været med i forreste linje i en tid, hvor fotografen ikke var et kendt ansigt på en filmproduktion. Han fortæller sin historie kronologisk og med afstikkere til de episoder, der har haft en betydning – enten i øjeblikket eller i det samlede billede. Det er godt at få et erindringsværk fra en position, som ikke har levet i filmens luksuriøse overklasse, men som har oplevet dramaerne og succeserne fra sin faste plads på gulvet, ved kameraet. Kristiansen er ikke bange for at levere præcise stikpiller, når det er påkrævet, men tonen er hele vejen igennem seriøs, konstruktiv og ikke mindst præget af en stor kærlighed til håndværket.

Derfor er der heller ikke ny sladder eller velbevarede hemmeligheder på menuen i dette kig på dansk film. ”Min egen filmhistorie” er en personlig, velfortalt beretning om en metier og en tilværelse, der oplevede hele turen, fra det møjsommelige sort/hvide-arbejde i 40’erne, over de store år i 60’erne og 70’erne og frem til pensionens år, som i denne branche ikke kendes, før man blot konstaterer, at opgaverne udebliver. Her er personlige antipatier og dybe venskaber – begge dele nødvendigheder for at bevare dynamikken og kreativiteten. Den spændende og nostalgiske læsning er propert fordelt på 28 kapitler, hvilket er med til at understrege bogens anekdotiske form og samtidig holde læsningen flydende. Her er ikke risiko for at gå i stå i fordybelser, men konstant nye oplevelser i vente – og når sproget med mellemrum hengiver sig til fagterminologien, så supplerer Kristiansen forstående med en ordliste på de bagerste sider, så man kan være med i læsningen. En klar anbefaling til de historisk interesserede.

Hvilket år blev Technicolor introduceret?