København klar til ny filmfestival
19-11-02:
Almodóvar overhalet i Oscar-kapløbet

CIFF06: Hovedkonkurrencen, dag 3

De marginaliserede og traumatiserede eksistenser

Skrevet den 26/9-2006 af Søren Langelund

Det må ikke være nemt at være jurymedlem til årets Copenhagen International Film Festival. Niveauet blandt de ti vidt forskellige konkurrencefilm synes højt, og som festivalen skrider frem melder nye særprægede film sig dagligt ind i konkurrencen om Den Gyldne Svane. Senest den på én gang realistiske, underfundige og dirrende dramatiske fortælling om to prostituerede i en nordspansk kystby, Princesses, og den serbiske Tomorrow Morning omhandlede de dybe sår, som ikke er helet efter krigen på Balkan, fortalt med en løssluppen, tilbagelænet præcision.

CIFF 2006
Bag Princesses står Fernando León de Aranoa, der fik sit internationale gennembrud som instruktør med Mandage i solen, og fælles for de to film er, at de begge udspiller sig i samme nordspanske kystby og ligeledes kaster sit blik på samfundets marginaliserede eksistenser. Den åbenmundede Caye (Candela Peña fra Alt om min mor) sælger sin krop for at spare op til et par silikonebryster, alt imens hun venter på kærligheden, i form af en mand der har lyst til at hente hende fra arbejde af egen fri vilje. Sammen med hendes spanske kolleger foragter hun de mange udenlandske ludere, der stjæler kunderne og sænker prisen på deres ydelser. En dag lærer hun dog én af dem at kende, og de to gade-prinsesser finder ud af, at de har mere end kampen for overlevelse til fælles.

Det kan mærkes, at Aranoa oprindeligt var manuskriptforfatter, for det er i historien og dialogen, at Princesses står stærkest. Ud af ingenting serverer Caye den ene naivt uimodståelige og alligevel rammende dissekering af livet efter den anden, og manuskriptet forfalder aldrig til at moralisere eller fordømme sine karakterer. Der er nerve og inderlighed i karaktererne, og visse steder mærker man den særlige spanske sprælskhed, som også præger flere af Pedro Almodóvars film. Det er aldrig de store, åbenlyse følelser, der kommer i spil, og det er næppe her Den Gyldne Svane skal placeres, men det gør ikke denne lille, eksotiske film mindre seværdig.

CIFF 2006
Gensyn med den fordækte fortid
Seværdig er bestemt også Tomorrow Morning, der fint balancerer mellem socialrealismen og den type komik, som prøver at dække over nogle svært håndterbare følelser. James Blunt-look-a-liken Nele vender efter 12 år i Canada tilbage til Beograd for at hilse på familien og sine gamle venner, inden han gifter sig med den 10 år yngre Maja og igen rejser væk. Umiddelbart ligner alt sig selv, og det er vist kun Neles hår der er blevet en kende længere siden afrejsen. Ellers forenes slænget som i gamle dage omkring druk, fester og stoffer. En særlig varm velkomst får Nele af sin sexede, men alkoholiserede ekskæreste, Sasha, og pludselig virker Maja mindre interessant. For Neles venner, der har gennemlevet årene med Milosevic, bombninger og borgerkrig, ligger traumerne dog og bobler under overfladen, også selvom de alle har travlt med at benægte det. Der venter Nele nogle på alle måder mindeværdige dage i hjemlandet.

Tomorrow Morning byder på en skrabet, semi-dogme-agtig æstetik, der i sig selv ikke er specielt indbydende, men dette bidrager til en nærværende følelse af realisme, som tidligt får tilskueren engageret i den i øvrigt svært vedkommende fortælling. Instruktør Oleg Novkovic har lavet en både stærk, humoristisk og rørende film, som ligesom den for nyligt bioaktuelle En midvinternats drøm fremviser en afbalanceret, indadvendt smerte forårsaget af borgerkrigens gru. Hvis juryen er til film, der gemmer det store i det små, er det bestemt ikke umuligt, at der skulle falde en pris af til Tomorrow Morning.