Under festivalen vil Søren Langelund løbende kortlægge de ti film i hovedkonkurrences filmiske kvaliteter og potentiale for at vinde priser. Denne gang i form af omtaler af hhv. 12:08 East of Bucharest og Happy as One :

Filmene kan ses følgende dage:
12:08 East of Bucharest
29/9 Dagmar - 21:30
1/10 Gloria - 21:30

Happy as One :
29/9 Dagmar - 16:30
1/10 Empire - 15:00

CIFF06: Hovedkonkurrencen, dag 4

Den afvæbnende latter

Skrevet den 29/9-2006 af Søren Langelund

Hvis man har savnet muligheder for at få rørt lattermusklen på årets Copenhagen International Film Festival, så byder de sig nu i hovedkonkurrencens sidste dage, med den hhv. nærmest bizarre rumænske 12:08 East of Bucharest og den tyske tragikomiske ensemblefilm Happy as One. De er lige så forskellige som nat og dag, men de har det tilfælles, at de får publikum til at skraldgrine. Førstnævnte synes uden muligheder for at please en jury i tilpas høj grad til at vinde Den Gyldne Svane, mens sidstnævnte måske kunne være en farlig outsider.

CIFF 2006
For Happy as One har noget af det samme over sig, som tidligere har vundet film som Små ulykker og Italiensk For Begyndere priser. Historiens omdrejningspunkt er tre kvinder, der i en meget genkendelig virkelighed står overfor afgørende vendepunkter i deres liv, og uden at de har synderligt meget med hinanden at gøre, krydser deres skæbner vej i et på én gang morsomt og rørende dagligdagsdrama. Som den eneste nation har vore naboer syd for grænsen to film med i hovedkonkurrencen, og Happy as One understreger, at de tyske film er i overtal på årets festival såvel kvalitets- som kvantitetsmæssigt.

Ali er karrierekvinde, der bruger så meget tid på arbejdet, at hendes mand (forståeligt) begynder at søge nye romantiske græsgange. Johanna er en kedelig alenemor til en ualmindeligt terroriserende teenager, da mor og datter ved en tilfældighed kommer i intim kontakt med den samme mand. Mathilda er en promiskuøs, livsforvirret grillbars-servitrice, som ved et møde med ordensmagten støder ind i et ægte mandfolk og en mulighed for kærligheden. Kvindernes forskellige problematikker og dilemmaer præsenteres dels så nærværende og genkendeligt, at man ikke kan undgå at relatere til dem, og dels med så meget vittigt vid, at man konstant sidder med et smil på læben. Der er også øjeblikke hvor der lægges op til gråd i stedet for latter, men selvom det er her filmen står svagest, er det til gengæld svært at grine i de efterfølgende humoristiske scener uden også på samme tid at have ondt af karaktererne. Happy as One er således på ingen måde en rendyrket komedie. Den er nok nærmere et stærkt, men lunt og velskrevet multiplotdrama, som har så meget charme, at man stortrives i dens selskab.