Under festivalen vil Søren Langelund løbende kortlægge de ti film i hovedkonkurrences filmiske kvaliteter og potentiale for at vinde priser. Denne gang i form af omtale af Ifølge Charlie og en

Ifølge Charlie kan ses:
1/10 Grand - 21:30

CIFF06: Hovedkonkurrencen, dag 5

And the winner (probably) is…

Skrevet den 30/9-2006 af Søren Langelund

Bliver det den italienske humanistiske familiefortælling, det tyske historiske spændingsdrama, det rumænske minimalistiske syretrip – eller måske en helt fjerde af de ti kandidater til Den Gyldne Svane – der i aften vinder juryens hjerter? Tiden er kommet til, at sløret for årets festivals hovedpris skal løftes, og på de følgende linjer vil CinemaZone.dk forsøge at forudse, hvem der bliver aftenens store vinder(e).

Foto Fredrik B. Clement
Forinden skal konkurrencens sidste bud på en vinderfilm, den franske Ifølge Charlie, dog have en kort kommentar med på vejen. Men den bliver kort, fordi filmen – sagt med en af den skriftlige formidlings største klicheer – ikke er meget værd at skrive hjem om. Nicole Garcia slår sin film op som ”Short Cuts i en mellemstor fransk by på Atlanterhavskysten”, men det eneste de to film har tilfælles, er en lang spilletid og et stort persongalleri, hvis skæbner vikles ind i hinanden. For desværre er fortællingen om en række forskellige mænds kriser og søgen mod lyset ualmindelig kedsommelig og emotionelt rodet. Dramaet kommer aldrig rigtigt i gang, selvom man som tilskuer tålmodigt venter, og så hjælper det knapt så meget, at filmen ellers er ualmindelig flot og stemningsfuld. Ifølge Charlie er et godt bud på hovedkonkurrencens svageste film, og den bør ingen chance have for at vinde Den Gyldne Svane i aften.

Tysk triumf?
Men hvis svanen ikke skal en tur til Frankrig, hvor skal den så flyve hen? Stod det til denne skribent, ville der ikke være megen tvivl om at Florian Henkel von Donnersmarcks tyske STASI-drama De andres liv bør vinde prisen for Bedste Film. Der er simpelt hen mest format over denne medrivende, flotte og velspillede oplevelse, der også bliver længere tid i erindringen end nogle af dens konkurrenter. Det er dog oftest sværere at gætte en vinder til en festival, sammenlignet med f.eks. Oscar-uddelingen, og hvis juryen mere er i humør til det lune, nære, intime drama, så er den mindeværdige Ung Flugt-opdatering Along the Ridge også en oplagt vindermulighed. Det samme kan siges om tyske Happy As One, der lige så godt kunne have været instrueret af Lone Scherfig eller Annette K. Olesen, som tidligere har vist hvordan man vinder en festivalpris. Man skal dog nok heller ikke helt afskrive den svenske Mund mod mund, hvis juryen fristes til at gå ned af mørkere, mere intense stier. Men med De andres liv og Happy as One blandt de klart bedste film i årets hovedkonkurrence kunne meget tyde på, at Den Gyldne Svane for Bedste Film og/eller Bedste Instruktør skal en tur sydpå til vore tyske naboer. Det ville i hvert fald være fortjent.

Med mindre at juryen vælger at give de(n) samme film alle de vigtigste priser, så kunne den finurlige spanske prostitutionsfortælling Princesses sagtens vinde Bedste Manuskript, med hårdest konkurrence fra de to morsomste indslag i årets hovedkonkurrence: 12:08 East of Bucharest og Happy as One. Igen er De andres liv eller Along the Ridge dog meget oplagte vinderkandidater – specielt hvis ingen af dem mod forventning vinder for Bedste Film. Prisen for Bedste Mandlige Hovedrolle er en af de mest åbne kategorier overhovedet, men en (som altid) fremragende Timothy Spall som bødlen Pierrepoint i filmen af samme navn, er bestemt en mulighed. Han er i hvert fald den af de mest oplagte kandidater, der mest på egen hånd bærer sin film. Den unge italienske knægt Alessandro Morace kunne også honoreres for hans fornemme og emotionelt balancerede arbejde i Along the Ridge. Men igen ville De andres liv blive vinderen, hvis det var overtegnede der skulle bestemme, i form af Ulrich Mühes kølige kraftpræstation som STASI-kaptajnen Gerd Wiesler.

Bedste Kvindelige Hovedrolle kunne også med rette tildeles De andres liv, hvor Martina Gedeck viser hvorfor hun er Tysklands mest feterede skuespillerinde. Men igen ville Princesses også være et oplagt bud pga. Candela Peñas altdominerende, energiske præstation. Skulle de yngre kræfter hyldes, kunne man også med rette give prisen til Sofia Westberg for hendes stærke portrættering af en afsporet teenager i Mund mod mund. Selv samme svenske film ligner også en favorit til Bedste Fotografering, med igen-igen kunne det også forsvares at honorere Hagen Bogdanski for hans ualmindeligt stemningssættende arbejde på De andres liv.

Hvem der løber af med de mange priser afsløres i aften i Imperial, og kort herefter vil CinemaZone.dk være på pletten med en offentliggørelse af vinderne. Samtlige ti konkurrencefilm kan stadig nås at opleves i morgen søndag. For detaljer: se www.copenhagenfilmfestival.com/.

Tak for i år!

I temaet Copenhagen International Film Festival 2006:

CIFF06: Årets vindere