28 Days Later
18-11-02:
The Others

TV-serie: Doctor Who – 1. sæson

Kultserien i ny udgave!

Skrevet den 4/12-2006 af Lisa Brygger

I 1963 lancerede BBC en tv-serie med et lidt besynderligt navn: "Doctor Who". Denne Hvem-læge viste sig hurtigt at blive en populær figur, og serien blev ikke kun et hit i hjemlandet, men også uden for England. Faktisk kørte serien – med forskellige skuespillere tilknyttet som Doctor Who – helt frem til 1989.
Sidste år besluttede BBC at relancere serien, og for dem, der ikke nåede at fange løjerne tidligere på året på DR1 sent tirsdag aften, er her en oplagt mulighed for at blive underholdt.

SF film
Et umage par
I front finder vi den tidligere popstjerne Billie Piper og en af Englands mest oversete skatte, Christopher Eccleston. Den vidtspændende og intense skuespiller er der ikke mange på disse breddegrader, der har bemærket, selvom han sporadisk har medvirket i så forskellige kommercielle projekter som Elizabeth, Jeg er Dina og 28 Days Later. Men her er chancen for at nyde hans skæve vinkel på en Time Lord. The Doctor, som han bare kaldes, er simpelthen en anden slags ET: Et rart, fremmed væsen, der synes vældigt godt om Jorden. I den nye series 1. sæson rejser han rundt med Jordboen Rose Tyler (Piper), som han møder i første afsnit. Rose er ung, Doctor er et legebarn og begge er frygtløse og med på den værste, så dårligt selskab er de hverken for hinanden eller os, hvilket er en af årsagerne til, at den nye udgave af BBCs gamle serie fungerer så fint.

Doctor Who med træningshjul
For fans af sci-fi eller den gamle serie er der dog ikke meget rum-eventyr over 1. sæson. De fleste af afsnittene foregår på Jorden; i enten London eller Cardiff, men naturligvis ikke alle i 2005. Da Doctors rumskib (en såkaldt TARDIS forklædt som en klassisk blå politi-telefonboks) også kan rejse i tiden, bliver vi ofte transporteret meget langt frem i tiden og enkelte gange nogle årtier tilbage. Mange af samme skurke optræder også flere gange i sæsonen og for folk, der aldrig har set serien, er det derfor meget let at følge med i de 13 afsnit. Dette skulle være gjort med vilje for ikke at tabe for mange folk på gulvet fra (gen)start. Sæson 2 og 3 byder til gengæld på flere rejser til andre verdener og nye væsener, men lige nu kan vi blot koncentrere os om, hvad to umage rejsekammerater – en ilter pige og et excentrisk rumvæsen – kan udsætte hinanden og os andre for: Nervepirrende spænding, familiedrama, venskabelige kriser, besynderlige figurer og tossede idéer. Rart at se Doctoren og hans TARDIS lever videre i bedste velgående!

Intet ekstra!
Det er desværre ikke muligt at anbefale dvd-boksen på grund af dens omfattende og spændende ekstramateriale, for der findes slet intet af dette på udgivelsen. Det er kun de 13 afsnit, der forekommer på de fire skiver. Lidt sølle.

Hvilken film vandt Oscaren for 'bedste film' i 2002?