Spurven - La vie en rose
Instruktion: Olivier Dahan
Manuskript: Olivier Dahan
Medvirkende: Marion Cotillard (Edith Piaf), Sylvie Testud (Mômone), Clotilde Courau (Annetta Gassion), Jean-Paul Rouve (Louis Gassion), Pascal Greggory (Louis Barrier), Caroline Sihol (Marlene Dietrich)
Producer: Olivier Dahan, Alain Goldman
Fotograf: Tetsuo Nagata
Klipper: Yves Beloniak, Richard Marizy
Komponist: Christopher Gunning

O Ano em que Meus Pais Saíram de Férias
Instruktion: Cao Hamburger
Manuskript: Claudio Galperin, Cao Hamburger, Bráulio Mantovani, Anna Muylaert
Medvirkende: Michel Joelsas (Mauro), Germano Haiut (Shlomo), Paulo Autran (Mótel), Daniela Piepszyk (Hanna), Simone Spoladore (Miriam), Caio Blat (Ítalo), Liliana Castro (Irene)
Producer: Caio Gullane, Fabiano Gullane, Cao Hamburger
Fotograf: Adriano Goldman
Klipper: Daniel Rezende
Komponist: Beto Villares

I'm a Cyborg, but that's ok
Instruktion: Chan-wook Park
Manuskript: Seo-Gyeong Jeong, Chan-wook Park
Fotograf: Jeong-hun Jeong
Klipper: Jae-beom Kim, Sang-Beom Kim
Komponist: Yeong-wook Jo

17-01-07:
Tre danske film i konkurrence i Berlin
12-09-05:
Old Boy-instruktør klar med sci-fi
08-04-05:
Soderbergh starter en krig for at få Blanchett

Berlinale '07: Sanglærker og cyborgs

Berlinalen er skudt i gang, og de to første dage har vist sig at indeholde det meste af det, man kan forvente af en af verdens største og vigtigste filmfestivaler: Masser af verdenstjerner, film man ærgrer sig over aldrig nogensinde får dansk biografpremiere, og film man ærgrer sig over nogensinde er blevet lavet.

Skrevet den 9/2-2007 af Jacob Ludvigsen

Da juryen i går kunne byde pressen velkommen til dette års filmstrabadser, udtrykte juryformand Paul Schrader håb om en medgørlig, samarbejdsvillig jury, men var ud fra det endnu relativt overfladiske kendskab til alle medlemmerne endnu ikke sikker på, at hans jurymedlemmer ikke blot var en flok 'nutters'. Bortset fra at Schrader 'kom til' at kalde Guldbjørnen for Guldløven, var der dog få tegn på mentale afvigelser hos jurymedlemmerne, hvoraf især Gael García Bernal imponerede med en intelligent charme og en tydelig kærlighed til filmmediet. En bunke dvd’er var faktisk det første, han ville tage med på en øde ø!

Spurven - la vie en rose har dansk premiere den 23. april

Edith Piaf inkarnereret
Jeg vil dog blive overrasket, hvis åbningsfilmen Spurven - La vie en rose bliver en kandidat til Bernals bunke. Franske Olivier Dahan står bag et habilt, men også ret uoverraskende – og for langt – portræt af sanglærken Edith Piaf, hvis fantastiske, sørgmodige stemme blev ikonet for talrige soldater i kamp under 2. verdenskrig. Med en aldeles turbulent barndom, et alkohol- og medicinforbrug af de større og et lunefuldt humør i voksenlivet blev sangen hendes redning, skæbne og i sidste ende også medvirkende til hendes undergang.
Utroligt rodet filmet i den første halve time bliver Spurven - La vie en rose – godt hjulpet af Edith Piafs imponerende musik – efterhånden en meget traditionel, men også ganske rørende biopic, ikke mindst fordi Marion Cotillard (der snart er aktuel i de danske biografer i Ridley Scotts A Good Year) inkarnerer Piaf til perfektion og dermed gør sig til et tidligt, seriøst bud på en sølvvjørn for bedste kvindelige skuespiller. Og sammenligner man med den ganske rædsomme Copying Beethoven – der blev vist på en markedsvisning torsdag – hvor det gale musikalske geni (spillet af Ed Harris) blandt andet får kælenavnet "Louie", er Spurven - La vie en rose måske alligevel øde ø-potentiale.

At slikke på batterier
Spurven - La vie en roses kvalitet har været temmelig repræsentativ for de foreløbige konkurrencefilm, som har holdt et udmærket niveau uden at slå én helt omkuld. Den brasilenske O ano em que meus pais saíram de férias (oversat: Det år mine forældre tog på ferie) er en humoristisk, sympatisk og undertiden en smule skematisk lille film, der gennem en 12-årig drengs enorme interesse for Brasiliens fodboldindsats ved VM i 1970 skildrer kommunistforfølgelsen i landets diktatur. Hvad denne film mangler i uforudsigelighed, har Chan-wook Parks I'm a Cyborg but that's ok til gengæld i nærmest overdimensionel udtrækning. Vidt forskellig fra instruktørerens Vengeance-trilogi er Cyborg en syret komedie om en ung pige, der tror, hun er en cyborg og derfor indlægges på et sindssygehospital. Det siger det meste, at hun – selvom hun fx slikker på batterier for at blive 'genopladet' – ikke i sammenligning med de andre patienter synes iøjenfaldende forstyrret. I den første halvdel fortaber filmen sig i sin prægnante visuelle stil og overflod af opfindsomme enkeltoptrin og -idéer, men efterhånden som den aprubte, spraglede og dybt opfindsomme historie finder et mere rodfæstet tråd, bliver Cyborg et grotesk, men interessant og morsomt bekendtskab.