Berlinale '07: Koreansk jodleri og andre særheder

De seneste dage på Berlinalen har stået i festernes og mærkværdighedernes tegn og har indeholdt alt fra Ålen på trommer, Vagina Dentata, koreansk jodleri og fremragende præstationer fra Cate Blanchett og Judi Dench.

Skrevet den 13/2-2007 af Jacob Ludvigsen

Man kommer ud fra mange sære ting i løbet af en Berlinale – både på lærredet og udenfor. Til Zentropas årlige fest for deres samarbejdspartnere i forgårs kunne man opleve Peter Aalbæk Jensen folde sig ud på trommer til "The Final Countdown". På pressemødet efter Notes on a Scandal, der har Judi Dench og Cate Blanchett i hovedrollerne og Philip Glass som komponist, kunne man høre en filmjournalist spørge folkene bag filmen, om det er første gang Glass har lavet musik til en film. Et ret pinligt spørgsmål i dét forum, eftersom Glass er en af verdens mest kendte og opsigtsvækkende filmkomponister i fx The Hours.

Om vi får Parks I'm a Cyborg but that's ok at se herhjemme er endnu uvist - men vi krydser fingre!

Moho Films
Koreanernes trang til at jodle
Det sære florerer også i vid udstrækning på lærredet. Forleden så jeg komedie/musical/science fiction/drama-filmen Dasepo – Naughty Girls, der fik den forleden omtalte og ellers helt groteske I'm a Cyborg but that's ok til at ligne banal mainstream. Den særligt i den første time hylende morsomme handling indbefatter blandt andet en skoleinspektør, der er besat af en drage, en far og en søn der uvidende sexchatter med hinanden, og en pige der har en kropsliggjort fattigdom siddende på ryggen. Og så må jodleri være noget af det mest hotte i Korea lige nu, for både Dasepo – Naughty Girls og I'm a Cyborg but that's ok indeholder absurde scener, hvor der jodles på livet løs!

Hvordan sidder hun så i tandlægestolen?
Mærkværdighederne er også i ekstrem grad at finde i Mitchell Lichtenstein Teeth, der kører i Panorama-serien. Den handler om en pige, som finder ud af, at hun har det meget sjældne fænomen "vagina dentata" – tænder i de mest intime nedre dele! Filmen er ikke særligt vellykket og i længden for uopfindsom, men den aparte misdannelse giver altså nogle sindssyge og sjove scener; eksempelvis når en gynækolog skal undersøge, om alt er som det skal være, men ender med at få fire fingre bidt af, hvorefter han udbryder "It exists!! Vagina Dentata!!".

Notes on a Scandal har dansk premiere den 23. februar

Fox Film
Break a leg til Dench
Mere filmisk vellavet er ovennævnte Notes on a Scandal, der vises uden for konkurrence og kredser om en affære mellem en lærerinde (Cate Blanchett) og en elev, og et (umiddelbart) venskabeligt forhold mellem førstnævnte lærerinde og en ældre kollega (Judi Dench). Filmen er stringent fortalt og indeholder rige nuancer i skildringen af de to kvinder, som begge har svært ved at kontrollere deres besættelser. Både Blanchett og Dench spiller røven ud af bukserne, og deres respektive Oscar-nomineringer er helt fortjente. Dench kunne i øvrigt ved det efterfølgende pressemøde, hvor hun blev mødt med festivalens hidtil største bifald fra pressen, fortælle, at hun ikke kan være til stede ved Oscar-festen, da hun skal have foretaget en knæoperation; så hvis man siger "break a leg" til hende, skal det tages helt bogstaveligt.