Fra Sandrew Metronomes presseside:

"300 er en episk genfortælling af Slaget ved Thermopylæ, hvor Kong Leonidas og hans 300 tapre spartanere slås mod den persiske Kong Xerxes og hans enorme hær – ingen tilbagetog, ingen kapitulation – kun død og ære.

Det er en filmatisering af Frank Millers (Sin City) kritikerroste seriealbum udsat for instruktør Zack Snyders (Dawn of the Dead) unikke visuelle stil, der kombinerer live action med virtuelle baggrundsbilleder."

300
Instruktør: Zack Snyder
Manuskript: Zack Snyder, Kurt Johnstad, Michael Gordon
Baseret på tegneserien skabt af: Frank Miller
Medvirkende: Gerard Butler, Lena Headey, David Wenham, Dominic West, Vincent Regan, Michael Fassbender og Rodrigo Santoro
Producere: Mark Canton, Bernie Goldmann, Gianni Nunnari, Jeffrey Silver

11-10-05:
300s internationale besætning
17-08-05:
Phantom bliver konge
29-07-05:
Millers tegneserie om græsk legende filmatiseres
24-06-04:
Flere tapre grækere!

28-08-07:
300

26-03-07:
Kunsten at spille med musklerne del I - Interviews med Snyder, Butler & Co.
26-03-07:
Kunsten at spille med musklerne del III - Interviews med Snyder, Butler & Co.
26-03-07:
Kunsten at spille med musklerne del II - Interviews med Snyder, Butler & Co.
01-06-05:
Frank Miller og de beskidte riddere

Berlinale '07: This is SPARTAAAAAA!!!!

300 har vakt stor furore på Berlinalen. Instruktør Zack Snyder og skuespiller Gerard Butler blev tilbage i lokalet 10 minutter efter den officielle pressekonferences afslutning for at debattere med hårdnakkede kritikere – men også for at modtage ros fra imponerede journalister. En halvfuld Steve Buscemi har desuden præsenteret sit remake af en Theo van Gogh-film, mens hovedkonkurrencen måske har fundet en favorit.

Skrevet den 15/2-2007 af Jacob Ludvigsen

For første gang til de visninger, jeg har været til under årets Berlinale, blev der både buet og hujet heftigt, da 300s rulletekster kørte over lærredet. 300 er en filmatisering af legenden Frank Millers tegneseriefortolkning af myten om de 300 spartanere, der for deres folk heroisk tog kampen op mod tusinder og atter tusinder af persere anført af gudekongen Xerxes. Det er måske ikke så overraskende, at netop denne film deler vandene. Den består næppe en ideologikritisk, anti-fascistisk analyse og er formentlig ikke heeelt repræsentativ nok til at indgå som undervisningsmateriale i oldtidskunsskab. 300 er et voldsæstetisk karneval, en fanden i voldsk farvelade, en excessiv testosteronbombe. Den er volumniøs, monumental og spiller overdrevent på alle tangenter. Den er bare for meget. Og netop derfor er den forrygende fed!

Krigen ved pressekonferencen
Alligevel blev folkene bag 300 mødt med voldsom kritik fra især et par tyske journalister ved det efterfølgende pressemøde. Filmen blev anklaget for at se alt for ensidigt på de historiske begivenheder, fx med en unuanceret beskrivelse af perserne. Den blev læst som en forherligelse af krig, som en politisk kommentar til Irak-krigen, 11. september og you name it. Instruktør Zack Snyder – en ivrig, glad drengerøv af format – blev presset i defensiven og indledte med at skyde tilbage på en af kritikerne med en replik a la "så prøv du selv at få penge fra Warner Bros. til den film, du gerne vil have". Derefter besindede Snyder sig heldigvis og svarede venligt og imødekommende.

A freaking cool film
Han erklærede sig imod overdreven politisk korrekthed og fortalte, at mange folk i skabelsesprocessen spurgte ham "kan personerne ikke have noget mere tøj på", "kan man ikke kalde dem andet end persere", "kan parterne ikke forhandle lidt mere i stedet for at kæmpe så meget" osv. Selv ønskede han at fjerne sig fra realismen og beskrev sin vision for filmen således (følgende citat uegnet for børn under 15!!):
"I would do a freaking cool film. It should fucking kick in the face. It should be fucking sexy. It should be fucking violent. Or I would fucking fall a sleep!"

Autentiske sixpacks
300 er dårligst, når der periodevist går kornmarker og Gladiator i den, og i det hele taget når den tager sin historie for seriøst. Også i Danmark vil filmen dog helt sikkert finde sine moralistiske modstandere, der vel vil kritisere alt andet end dette. Men altså, 300 skal ikke tages for mere, end den giver sig ud for at være – en papirstynd historie med helt endimensionelle personbeskrivelser, men knaldgod popcornsunderholdning med en masse lækkerier for øjnene. Og mon ikke de fleste godt forstår, at en film, der indeholder mennesker med gedehoveder og knive som arme, 5 meter høje mænd mm., ikke just er historieformidling. Snyder slap da også i længden godt fra debatten og skrabede en god portion ros til sig, før han af sin agent nærmest måtte hives væk fra sin velvillige snak med og autografskrivning til journalisterne.
Udover den politiske kritik var største omdrejningspunkt på pressemødet spørgsmål, der vedrørerede de medvirkendes ret imponerende spartanske mavemuskler. Og direkte fra Rodrigo Santoro, der spiller Xerxes, og hovedrolleindehaver Gerard Butler kan det hermed for (især) de kvindelige læsere bekræftes: Man havde ikke råd til special effects på det område, så alle muskler er ægte!