instr. Jacques Rivette

Fortsættes på side 2...

Vinderen af Guldbjørnen afsløres lørdag den 17. februar

19-11-07:
Bordertown

Berlinale '07: Og vinderen er: Alle andre end JLo

De sidste hovedkonkurrencefilm er blevet vist, og før juryen i aften udpeger deres vindere, står kun én ting fast: Hvis Gregory Navas Bordertown med Jennifer Lopez og Antonio Banderas vinder noget som helst, bør den samlede stand af filmjournalister boykotte Berlinalen næste år. Jirí Menzel står med sin nye film til gengæld med gode vinderchancer. CinemaZones udsendte udpeger sine guldbjørnsfavoritter og vurderer det generelle filmniveau på årets festival.

Skrevet den 17/2-2007 af Jacob Ludvigsen

Der blev grinet højlydt, da Bordertown blev vist for den samlede filmpresse. Desværre for filmen på tidspunkter, hvor dét vist ikke helt var meningen. Efterfølgende blev der da også buet ivrigt, og fra et par rækker bag juryen kunne man se, at formand Paul Schrader stort set var den eneste i hele salen, der klappede. Forhåbentligt af ren høflighed.

Jennifer Lopez har hovedrollen i Bordertown: "En rædsom film med et efterhånden mere og mere usandsynligt, skingert manuskript".

Capital Films/Berlinale 2007
Pinlig JLo
Bordertown tager udgangspunkt i de utallige mord på mexicanske fabriksarbejdende kvinder i Juárez i grænselandet mellem USA og Mexico, som stadig foregår i vid udstrækning, uden at nogen griber ind. Det er yderst tragisk, og instruktør Nava kunne ved pressemødet fortælle, at han havde modtaget flere dødstrusler under arbejdet med filmen, og at holdets råfilm og kameraer var blevet stjålet fra deres hotelværelser, da de optog på location i Juárez.
Scary shit, som man siger, og kan filmen på nogen måde sætte fokus på problemet, har den jo en prisværdig funktion. Men det ændrer ikke på, at Bordertown er en rædsom film med et efterhånden mere og mere usandsynligt, skingert manuskript. Jennifer Lopez spiller hovedrollen som den amerikanske journalist, der tager ned for at skrive en historie om en ung pige, der overlevede et af overgrebene. JLo leverer uden sammenligning den mest pinlige skuespilpræstation i hovedkonkurrencen, og det bliver ikke bedre af, at replikkerne i sig selv er så sovsede og klichéfyldte, at man tror, at det må være en joke.

Menzel med bjørn på?
Ind i hovedkonkurrencen trådte til gengæld i går to film, som kan være med i bjørnekapløbet. David Mackenzies Hallam Foe er måske lovlig demonstrativt freudiansk og i glimt lidt urealistisk i personkarakteristikken, men er alligevel en af de film, der har efterladt størst indtryk på mig hernede. Den skildrer den unge, noget ustabile Hallam, som har utroligt svært ved at komme sig over tabet af sin mor, anklager farens nye kone for at have myrdet hende og i desperation løber hjemmefra. Jamie Bell spiller med frygtindgydende intensitet og er med til at gøre Hallam Foe til en både morsom, melankolsk og energisk oplevelse om at miste og finde sig selv igen. Hallam Foe er dog måske lidt for 'ueuropæisk' til at stryge til tops under en festival som denne.
Jirí Menzels I Served the King of England er en herligt underfundig og mærkværdig film om en tjeners liv og udfoldelser i fortrinsvis Østeuropa før, under og efter 2. verdenskrig. Menzel, som først og fremmest er kendt for Skarpt bevogtede tog (1966), deler i mine øjne guldbjørnsfavoritværdigheden sammen med Stefan Ruzowitzkys Die Fälscher og Sam Gabarskis Irina Palm.