300 trivia:

I 1998 udgiver forlaget Dark Horse tegneserien "300". Skrevet og tegnet af Frank Miller og farvelagt af Lynn Varley. Som barn skulle Miller have set filmen The 300 Spartans (1962, instrueret af Rudolf Maté), som ikke blot gjorde stærkt indtryk på den kommende tegneserieskaber, men ligefrem var med til at skabe hans syn på "hvad det er, der gør en helt." Det mener Zack Snyder i hvert fald.

"Bjergpasset Thermopylæ – navnet betyder de varme porte og stammer fra de svolvholdige kilder ved bjergets fod – var den eneste indgang til mellemgrækenland fra den thessaliske slette, og her ville grækerne søge at opholde storkongen længst muligt."

Kongen havde desuden lidt mere end bare sine nærmeste 300 bodyguards.
Der var cirka 5.000 grækere i alt – herfra 300 spartanere, hvis love forbød dem at flygte fra kampen.

- Carl Grimbergs "Verdenshistorien bind 2"

Zack Snyder har blandt andet lavet reklamefilm for UPS, Budweiser, BMW, Lexus og Mitsubishi samt musikvideoer for Heather Nova, Morrisey og Soul Asylum

Inden Leonidas må drage i krig skal han have tilladelse fra 'kongressen', der følger 'oraklets' ord. I Millers (og Snyders) verden er det en smuk ung pige, der vogtes af nogle munke, som Miller ikke har meget til overs for:
"The Ephors. Priests to the old Gods. Imbred swine whom even a king must bribe... and beg."
"Diseased old mystics. Worthless remnants" kalder Leonidas dem.

11-10-05:
300s internationale besætning
17-08-05:
Phantom bliver konge
29-07-05:
Millers tegneserie om græsk legende filmatiseres
24-06-04:
Flere tapre grækere!

28-08-07:
300

26-03-07:
Kunsten at spille med musklerne del III - Interviews med Snyder, Butler & Co.
26-03-07:
Kunsten at spille med musklerne del II - Interviews med Snyder, Butler & Co.
15-02-07:
Berlinale '07: This is SPARTAAAAAA!!!!

Kunsten at spille med musklerne del I - Interviews med Snyder, Butler & Co.

CinemaZone.dk var for nogle uger siden i London for at tale med instruktøren og fire af skuespillerne fra 300, filmatiseringen af Frank Miller og Lynn Varleys tegneserie om slaget ved Thermopylæ. Der blev naturligvis talt meget og længe om den hårde træning, som skuespillerne blev udsat for, og selvfølgelig kom vi også ind på emner som filmens specielle visuelle stil og farvestrålende figurer, politisk ukorrekte tone, og hvad det egentlig betyder at være en spartaner.

Skrevet den 26/3-2007 af Lisa Brygger

Leonidas: "Move it men. Pile those persians high. For unless I miss my guess, we're in for one wild night!"

For 2.500 år siden valgte én mand at stille sig imellem den invaderende gudekonge Xerxes og et spirende demokrati kaldet Grækenland. Manden var den spartanske konge Leonidas, og få dage senere ville det koste ham livet. Men havde det ikke været for ham og en håndfuld af hans bedste soldater ville verdenen se lidt anderledes ud i dag. Det mener mange historikere i hvert fald, selvom filmen kun fortæller halve sandheder. For i virkeligheden var Leonidas blot en del af et fælles græsk forsvar, og han skulle ikke så meget vinde over de invaderende persere som at holde De Varme Porte (som slagmarken hed) indtil resten af grækerne ankom, men det vælger filmen at se igennem fingre med. Dette er nemlig ikke en historietime. Dette er Frank Millers værk bragt til live.

Welcome to the circus
"The world will know that free men stood against a tyrant. That few stood against many. And before this battle was over, that even a god-king can bleed", nærmest snerrer den spartanske konge til sin modstander Xerxes. Efter film som Gladiator, Troja og Alexander er turen kommet til endnu en sværd-og-sandal-film. 300 er bare ikke det sædvanlige storslåede drama. Den er en beskidt, voldelig og ekstrem afart af genren. Et visuelt orgie af muskler, blod, afhuggede hoveder og afstumpet krigermentalitet. Her er ingen bløde mænd, kun ekstrem dyrkelse af hårdhed. Dødsporno eller underholdende popcornfilm? Begge dele faktisk og derfor heller ikke for sarte sjæle.

Overraskende modtagelse
300 er instrueret af den relativt uerfarne instruktør Zack Snyder, som ud over et hav af prisvindende reklamefilm kun har én spillefilm på cv’et, nemlig genindspilningen af Romeros Dawn of the Dead. Det mærkes da også tydeligt, at Snyder er ung i branchen, for han er én stor undskyldning, da CinemaZone.dk møder ham - i typisk amerikansk afslappet stil.
"Jeg undskylder mange gange, hvis nogen er blevet stødt!" En spansk journalist har spurgt til hans reaktion på Irans modtagelse af filmen, og Snyder forsvarer sig hurtigt. "Sandheden er at jeg bare forsøgte at skabe 'a work of fiction'. En fantasy film simpelthen. Og hvis nogen er blevet stødt af filmen... det var bestemt ikke min mening, undskylder han ydmygt. "At lave en film, der ville støde nogen. Det er faktisk ret overraskende for mig, at det er sket."

Så vågn dog op og smag blodet!
Det må man sige Iran er blevet. Stødt. Vældig stødt! De har kaldt filmen 'psykologisk krigsførelse' og mange journalister fra Time Magazine til engelske The Guardian har hoppet på bølgen og kaldt filmen alt fra dum til fjollet. På sin vis har de sandelig også ret, for filmen er så sort/hvid som de kan være. Millers foragt for Spartas forstokkede love og kærlighed til de rå spartanere har Snyder pumpet op og derudover tilføjet en slesk politiker, som egentlig er filmens rigtige skurk og en super sej dronning. Samtidig har han underbygget en dekadent Xerxes, der hungrer mere efter verdensherredømmet end filmen efter en historisk rygrad. Her er ingen nuancer og ikke megen menneskelighed, og derfor forstår man godt, at filmen deler vandene. Her er for alvor tale om en rendyrket actionfilm uden plads til fine fornemmelser, politisk korrekthed eller den gode smag. 300 er et knytnæveslag i fjæset på disse, så jeg spørger spøgefuldt hr. Snyder om han i det mindste er klar over hvor politisk ukorrekt filmen er. Når man bl.a. introducerer sin film med en scene, hvor en baby trues med at blive kastet i døden, hvis den vurderes til at være for svag, så beder man selv efter at få huk af diverse smagsdommere.

"Ja ok, den er politisk ukorrekt og det er med vilje", griner Snyder. "Hver gang vi stod med en beslutning, om hvilken retning vi skulle gå i, gik vi efter det fantastiske. Det var vigtigt at den blev ekstrem, især for at lave en fed filmoplevelse. Folk (studiet) blev ved med at spørge 'jamen hvordan så spartanerne virkelig ud', og den slags. Men det var vi slet ikke interesserede i. Hvis vi bare tilnærmelsesvis havde forsøgt at kopiere virkeligheden, havde det været en uansvarlig film". Snyder forklarer, at han da sagtens kunne have valgt at optage hele skidtet i Marokko og holdt sig til de rigtige begivenheder, men "jeg ville gerne være så tæt på bogen som muligt". Jeg var slet ikke interesseret i at lave en historisk korrekt film. Jeg ville lave en film, der var 'over the top', smiler Snyder og fortsætter, "også fra et moralsk standpunkt. De her spartanere er ikke lige som vi er, de har ikke den samme moral, som vi har i dag. Selvom de måske er sjove at hænge ud med, så er vi altså ikke spartanere. De var jo vanvittige", siger han med opspilede øjne og et næsten alvorligt ansigtsudtryk.

Næste side: David Wenham går i panic og Gerard Butler fortæller om den hårde træning