300 trivia:

Der blev lavet special effects til filmen på tre forskellige kontinenter af ti forskellige firmaer. Ud af 1500 klip i filmen er der brugt visuelle effekter på cirka 1300 af dem.

Filmens specielle udseende er dannet ved at 'pille ved farvebalancen'. Processen kaldte filmskaberne "The Crush". Kort forklaret knuste man de sorte farver i billedet, hvorefter farvemætningen blev forstærket for at ændre kontrasterne.

I filmen bliver drengene taget fra deres forældre, når de er 7 år gamle og sat i gang med træningen til at blive soldat. I tegneserien er Leonidas ca. 50 år gammel – i filmen er han gjort cirka 10 år yngre.

Rodrigo Santoro fortalte:
"For mig var det nærmest et ritual at iklæde mig figuren. Det tog fem timer at blive klar med make-up og kostumet, så den tid brugte jeg på mig selv. Fik varmet ego'et godt op."

Hans stemmer blev også ændret:
"Jeg arbejde helt vildt meget med stemmen. Det er dræbende. Man skal arbejde her fra maven og det kræver en masse energi. Zack ville bruge min rigtige stemme – bare meget dyb. Den skulle lyde naturlig, så jeg knoklede for at få den så dyb som muligt og derefter lagde de så effekter over den. Men når man har brugt halvdelen af filmen på at omtale Xerxes, så har han altså bare at være noget specielt, når man endelig ser ham."

11-10-05:
300s internationale besætning
17-08-05:
Phantom bliver konge
29-07-05:
Millers tegneserie om græsk legende filmatiseres
24-06-04:
Flere tapre grækere!

28-08-07:
300

26-03-07:
Kunsten at spille med musklerne del I - Interviews med Snyder, Butler & Co.
26-03-07:
Kunsten at spille med musklerne del III - Interviews med Snyder, Butler & Co.
15-02-07:
Berlinale '07: This is SPARTAAAAAA!!!!

Kunsten at spille med musklerne del II - Interviews med Snyder, Butler & Co.

CinemaZone.dk var for nogle uger siden i London for at tale med instruktøren og fire af skuespillerne fra 300, filmatiseringen af Frank Miller og Lynn Varleys tegneserie om slaget ved Thermopylæ. Der blev naturligvis talt meget og længe om den hårde træning, som skuespillerne blev udsat for, og selvfølgelig kom vi også ind på emner som filmens specielle visuelle stil og farvestrålende figurer, politisk ukorrekte tone, og hvad det egentlig betyder at være en spartaner.

Skrevet den 26/3-2007 af Lisa Brygger

"From the time he could stand, he was baptised in the fire of combat. Taught never to retreat, never to surrender. Taught that death on the battlefield in service to Sparta was the greatest glory, he could achieve in his life."

Det ses da også tydeligt. 300 får fyrene i Fight Club til at ligne en flok spejder-drenge. Faktisk har der været stor nysgerrighed omkring de mange svulmende muskler, som pryder lærredet. Er de ægte eller computereffekter og hvor mange maverulninger kræver det helt præcis, spørger en ung engelsk journalist. Butler begynder på den store forklaring om vigtigheden af løbetræning og kost men stopper hurtigt. "Nu handler det her jo ikke om kosternæring", belærer han med glimt i øjet. Jeg spørger ham derfor om han følte de otte måneder var nok. Leonidas trænede trods alt i 40 år. Han kigger forbavset på mig og udbryder "synes du ikke det var nok?" Han leger vist mere fornærmet end han er, og jeg får hurtigt forklaret mig nærmere, mens han joker med, at han ikke blev tilbudt rollen for 40 år siden (Butler blev født i Glasgow for 37 år siden). Altså følte du at det var nok for at kunne portrættere en mand, som du lige (mere om det senere i interviewet) har forklaret, at du var meget opsat på at yde retfærdighed?

"Selvfølgelig var det ikke nok. Hvordan kan det være det, hvordan kan jeg blive en spartaner", spørger han retorisk. "De mænd gik med sindssygt udstyr, der skar dem og vejede 80 kilo. De marcherede i dagevis. De mennesker levede utroligt hårdt, og lige gyldigt hvor hård og sej jeg følte mig, var det ingenting sammenlignet med dem. Men da jeg lavede denne film følte jeg mig virkelig rå. Og virkelig mægtig." Butler taler med hele kroppen. "Jeg følte jeg kunne klare alle. Ikke at jeg kunne det," griner han, "men sådan føltes det. De otte måneder var nærmest min prøvetid."

Millers Xerxes
Som Leonidas' modstander og diametrale modsætning Xerxes, ses den brasilianske skuespiller Rodrigo Santoro, som udover et hav af film fra hjemlandet kun har kunnet opleves i Charlies Angels – for fuld udblæsning og som Laura Linneys drømmefyr Karl i Love Actually. For tiden medvirker Santoro i tv-serien Lost og er derfor begyndt at tale med et rimeligt bredt amerikansk accent ovenpå hans eget modersmål. En sjov sammensætning, men Santoro er åbenlyst en sjov fætter. Varmen stråler ud af ham, mens han taler løs om Xerxes, som han "elskede at spille".
Hvordan ser du Xerxes – er han en diktator, en gud eller bare sindssyg?
"En blanding af det hele. Den Xerxes, jeg spiller, er ikke den historiske Xerxes, men den figur Frank Miller skabte", siger Santoro fast, mens han kigger rundt på den lille håndfuld journalister, jeg sidder sammen med. "Jeg ser ham ikke så meget som en tyran, men mere et væsen frem for en rigtig mand. En skabning, der er fuldstændig langt ude. Han er selvcentreret, han er overbevidst om at han er en gud. Og han er lidt af en egotripper", filosoferer Santoro. Ja bare en smule, ikke? Santoro griner og leger med. "Jo bare en lille smule", og fortsætter. "Men nedenunder hans storhedsvanvid og jagt på verdensherredømmet er han svag, mener jeg. Han er usikker og forfængelig. Jeg forsøgte dog ikke at sætte ham i en boks og sige, at han er 'skurken', for han er, hvad han er. Hvilket egentlig ikke er slynglen i filmen, men nærmere et begreb", smiler de unge skuespiller, så samtlige kvindelige journalister ved mit bord bliver bløde i knæene.

En maskulin Kleopatra – gerne for mig!
Min islandske sidemand synes dog, at Santoro har gjort ham langt mere feminin end i tegneserien.
"Arg, det ved jeg nu ikke rigtig. Lad mig lige se det billede", charmøren rækker hen over bordet og snupper mine medbragte notater, som jeg har nedskrevet på bagsiden af en håndfuld fotokopier af tegneserien. "Altså hvad synes du han ligner her?" Han vifter løs med tegningen og vi kigger alle på islænderen, der tøver lidt, indtil jeg spørgende indskyder: "En transvestit". Santoro gentager "En transvestit – ja tak, lige præcis". Men Xerxes er faktisk den mest feminine figur i filmen, forsøger jeg mig med. "Det er sandt, for dronningen er både hård og handlekraftig", forklarer skuespilleren og fortsætter, "men det synes jeg, er det spændende ved filmen. Den har en interessant energi. Og Gerard Butlers Leonidas er jo den maskuline kraft i filmen, Xerxes er noget ud over det." En mandlig Kleopatra, bemærker islændingen. "Ja sådan kan man sagtens vælge at se ham", støtter Santoro.

Næste side: Gerard Butler fortæller om det ekstra pres, der kommer ved at spille en historisk vigtig figur, og Lena Headey har ikke varme følelser for Terry Gilliam.