300 trivia:

Hele filmen er optaget i en stor hangar i Montreal – med undtagelse af en enkel scene (den hvor de persiske budbringere ankommer til Sparta), der blev skudt i Los Angeles.

90% af optagelserne er optaget på bluescreen. De sidste 10% på greenscreen. Tilsyneladende fordi de blodrøde kapper, som de spartanske soldater bar, ser bedre ud på film, hvis de er optaget mod en blå baggrund.

Skuespillerne havde delte meninger om at arbejde under de forhold. De sammenlignede dog alle processen med at lave teater. Ingen vilde kulisser (for at kreere Sparta blev der dog bygget en del huse), kun de mest basale rekvisitter og ens medspillere.
"Man blev bare lidt bims af at kigge på den blå farve i tre måneder", jokede David Wenham.

Post-produktionen på filmen tog næsten et år.

300 havde premiere i USA fredag den 9. marts. I dens åbningsweekend indtjente den ca. $70 millioner. Det er rekord for marts måned og ellers den tredjebedste åbning nogensinde for en R-Rated film.

(En R-Rating svarer til vores 15 års-grænse. I USA skal man dog være 17 år eller ældre for ikke at behøve at være i 'selskab med en voksen'.)

Scenen, hvor Leonidas ender med at sparke den persiske budbringer i døden, blev vist på San Diegos Comic Con i 2006, hvor den blev modtaget med så stor entusiame, at man blev nødt til at vise den igen!

11-10-05:
300s internationale besætning
17-08-05:
Phantom bliver konge
29-07-05:
Millers tegneserie om græsk legende filmatiseres
24-06-04:
Flere tapre grækere!

28-08-07:
300

26-03-07:
Kunsten at spille med musklerne del II - Interviews med Snyder, Butler & Co.
26-03-07:
Kunsten at spille med musklerne del I - Interviews med Snyder, Butler & Co.
15-02-07:
Berlinale '07: This is SPARTAAAAAA!!!!

Kunsten at spille med musklerne del III - Interviews med Snyder, Butler & Co.

CinemaZone.dk var for nogle uger siden i London for at tale med instruktøren og fire af skuespillerne fra 300, filmatiseringen af Frank Miller og Lynn Varleys tegneserie om slaget ved Thermopylæ. Der blev naturligvis talt meget og længe om den hårde træning, som skuespillerne blev udsat for, og selvfølgelig kom vi også ind på emner som filmens specielle visuelle stil og farvestrålende figurer, politisk ukorrekte tone, og hvad det egentlig betyder at være en spartaner.

Skrevet den 26/3-2007 af Lisa Brygger

... Headey fortsætter:

Du var ellers fuldt påklædt resten af filmen og du fik tilmed lov til at slå nogen ihjel, hvilket kvinderne sjældent gør. "Det var det der gjorde det for mig", bekendtgør hun. "Jeg bliver bare nødt til at tage den rolle" ler Headey. På nuværende tidspunkt er vi alle solgt, hvilket nok også skyldes træthed (og i mit tilfælde for meget kaffe). Det var vel ikke hele grunden? Hvad ellers? Forsøger jeg. "Pengene" fortsætter hun fjollende. "Nej der var flere grunde. Det er der jo altid. Jeg mødtes med Zack, der viste mig tegneserien og nogle scener han havde lavet som en smagsprøve, og når man møder Zack bliver man helt grebet, fordi han er så ivrig og han havde en tydelig retning, han ville tage filmen i. Han ville lave filmen uden at gå på kompromis, og det er enormt smittende den entusiasme. Det er lige som nogen spørger, hey vil du ikke med til den her fantastiske fest", fægter hun løs med armene, igen med det store smil på læben, inden snakken går på muligvis at overtage Linda Hamiltons rolle som Sarah Connor i en ny tv-serie – "nu med Helen Mirren-accent og cigaret i hånden". Næppe. Men efter 15 år i branchen er hun klar til at slå sig ned og få et hus, fortæller hun. Hun regner desuden ikke med at dette bliver hendes store gennembrud. "Dette er blot et øjeblik i tiden". Rollerne kommer stadig ikke bare flyvende og når folk genkender hende på gaden, tror de altid at hun er en anden, hvilket hun synes er vanvittigt morsomt.

$ucces
Snyder havde heller ikke regnet med at dette ville blive så stor en succes, som filmen er blevet. Efter to uger i de amerikanske biografer har den indtjent $160 millioner. Havde du egentlig forventet at 300 ville få så stor succes?
"Overhovedet ikke!" Udbryder Snyder. "Jeg ser filmen som en meget specifik og overdreven film. Den kostede ikke særligt meget at lave og er næsten en genrefilm. Nu da den er blevet kastet ud i verden og alle har snuset til den, undrer mange sig over, hvad er det her for en film. Og jeg har allerede talt med mange især unge mennesker, der fortalte, at lige så snart de var kommet hjem fra biografen, havde de slået historien op i leksikonet eller på nettet. Og det er da det bedste man kan håbe på. At folk får en lidt bedre forståelse for andre typer mennesker end dem selv."

Så losser vi mås, drenge!
En pudsig slutbemærkning fra Snyder, der på alle måder gør en dyd ud af at holde sig til Millers tegneserie, som i hvert fald ikke kan kaldes tolerant. "Atmosfærisk" har Snyder tidligere kaldt den, hvilket passer en del bedre. Især hvis man er til hårdtpumpede film. Vælger man at smide et operakor ind, da kongen som knægt vender tilbage til Sparta efter at være blevet efterladt i ødemarken (pædagogiske var de heller ikke de spartanere) eller tilsætter man frådende guitarer til en slow motion kampscene med en mur af dundrende muskler og overlegen attitude, så bør man følge sin stil op med ikke at undskylde for sine valg. Det gør Butler da heller ikke da snakken er faldet på filmens svært maskuline manerer.

Leonidas: "You bring the crowns and heads of conquered kings to my city steps. You insult my queen. You threaten my people with slavery and death. Oh I've chosen my words carefully persian. Perhaps you should have done the same."
Persian messenger: "This is blasphemy. This is madness."
Leonidas: "Madness... THIS IS SPARTA!"

"Jeg tror at grunden til denne film har klaret sig så godt, er fordi den tillader at vise virkelig stærke og kompromisløse og i en vis grad usympatiske mænd, der slet ikke behøver at forklare sig. Der er noget usædvanligt og forfriskende ved at gå tilbage til de her krigere og arketyper, som vi ikke har set meget til i filmene i lang tid", man fornemmer en anelse beklagelse. "For mig personligt synes jeg også, at det er pissefedt at se dine helte få lov at sparke røv. Jeg er så træt af de her film, hvor de har den ene chance efter den anden, men det først er til sidst at helten selvfølgelig vinder, men indtil da skal de opføre sig så pænt, at det frustrerende. Det elsker jeg ved spartanerne. Sådan leger de ikke", ryster Butler tilfreds med hovedet.

Næste side: David Wenham savner sin muskuløse krop og Gerard Butler savner de maskuline roller