Natfilm 2007 - Jacob Ludvigsen anbefaler

Skrevet den 26/3-2007 af Jacob Ludvigsen

Det er egentlig dybt uretfærdigt overhovedet at fremhæve fem af de 185 film, Natfilm Festivalen kan byde på. Dels fordi en stor del af en festival handler om at se film, som man ikke kender noget videre til på forhånd, og som man ikke under normale omstændigheder ville få set. Dels fordi de største oplevelser sagtens kan ligge alle mulige andre steder end netop blandt disse fem. Alligevel er her to film, hvis kvalitet jeg næsten vil garantere for (hvis man har samme smag som jeg!), samt tre som lyder yderst lovende på papiret:

Høje forhåbninger - Slumming:
Østrigske Michael Glawogger er mestendels kendt for dokumentarfilm såsom Megacities og Arbejderens død. Sidstnævnte var et stærkt, eftertænksomt og ikke mindst ualmindeligt flot filmet værk, og det skal blive spændende at se, om Glawogger formår at tage sit sikre blik for det monumentale i menneskeskæbner med over i fiktionsfilmen. Slumming skulle være fuld af kulsort absurditet og fik en god modtagelse på Berlinalen i 2006.

Spansk arveguld - Honor of the Knights
Debutanten Albert Serra har påtaget sig at nyfortolke Cervantes’ klassiker Don Quixote, og spørg bare Terry Gilliam, om det er et projekt, man kan knække halsen på! Med amatørskuespillere, digital video og en nutidig ramme har Serra i modsætning til Gilliam rent faktisk fået færdiggjort sin film, der tilmed har fået en fantastisk modtagelse i sit hjemland – og det siger ikke så lidt, for spanierne værner virkelig om deres Cervantes. Så Honor of the Knights lyder afgjort som en biografbillet værd.

Et sikkert kort - Candy:
Denne australske film har jeg rent faktisk set, og den kan stærkt anbefales. Som så mange film før den – men uden at fortabe sig i genrens floskler - tager den fat på vejen ind i og ud af stofmisbrug i sin historie om Dan (Heath Ledger) og Candy (Abbie Cornish), hvis stærke forelskelse bliver nært forbundet med stofindtagelsen. Uden at revolutionere filmsproget er Candy en yderst følsom skildring, som handler langt mere om ødelæggende kræfter i en ellers smuk kærlighed end om narkomani. Og så spiller de to hovedroller fremragende.

Forpremieren - Time:
Med hele to premierer (Forår, Sommer, Efterår, Vinter…Og Forår og Tomme huse) fik Kim Ki-Duk sit helt store gennembrud i de danske kunstbiografer i november og december 2005. Det har heldigvis givet distributørerne mod på at sætte flere film fra den koreanske ener op. På Natfilm kan man komme til forpremiere på hans Time, og med Ki-Duks særegne blanding af det kontemplative og barske er der noget at se frem til.

Repremieren – Stalker
Natfilm giver også rig mulighed for at gå på (gen)opdagelse i nogle af filmhistoriens store klassikere, og mestre som Capra, Widerberg, Wyler og Buñuel er på programmet. Skal jeg fremhæve én repremiere, må det dog være Tarkovskys Stalker, hvis hypnotiske billeder kun bliver rigere på det store lærred. Filmen er et dvælende, mærkværdigt mesterværk, hvorfra Christoffer Boe i øvrigt har tyvstjålet sin idé om ”Zonen” i Allegro.

I temaet Natfilm 2007:

Natfilm 2007 - Søren Langelund anbefaler
Natfilm 2007 - Dorthe Brandt Larsen anbefaler