Den vandt undervejs ni Emmys og tre Golden Globes.

Fra filmen til serien:

Fra filmen går eleverne Coco, Bruno, og Leroy igen. Det er de samme skuespillere, undtagen Coco. I filmen var det Irene Cara, her i serien er det Erica Gimpel, som senere fik en stor tv-karriere.

Debbie Allens danselærer Lydia er den eneste der minder om en hovedrolle. For ellers er det her en emsemble-besætning, i bedste musical stil.

Ud over gengangere fra filmen har man tilføjet gode unge skuespillere, som matcher hovedrollernes karakterer. Her skal fremhæves Laurie Singer, som senere blev en lille stjerne i Footloose.

TV-serie: Fame - 1. sæson

Endelig et stykke tv, hvor man tilbagelænet kan nyde udøvende kunstnere, der danser, synger og spiller både skuespil og instrumenter, uden bagefter at skulle sende en sms-stemme efter dem, for at få lov at gense dem i næste afsnit.

Skrevet den 25/9-2007 af Kirja Marie Touborg Jensen

Lad det være sagt med det samme. Den her DVD er nok mest for tøser. Eller i hvert fald folk som er i kontakt med deres indre tøs. Ikke fordi at mænd ikke kan se Fame, men mere fordi, de menneskelige dramaer, sang dans og kostumer er overskrifterne i denne her tv-serie.
For folk, som ikke har set Fame, er det her et godt solidt mix af The Cosby Show, Vild med dans og Beverly Hills 90210. Dog uden rich kids og alt sammen i småfalmede 80’er omgivelser (i bedste Flashdance stil). Der er godt nok lagt emner ind som hudfarve, kriminalitet, og mange af de mandlige hovedroller fylder meget, men det er en meget følsom og ekspressiv tv-serie, i den lette ende.

Intet nyt under den 80'er-sol
Scenen er den samme som i filmen: Livet blandt eleverne på "The School of the Arts" midt i hjertet af New York. Vi følger en kerne af venner på denne kunst-highschool, som er både musikere, dansere og sangere. Vi følger dem gennem undervisning, auditions, shows, interne konflikter, sceneskræk, kærlighed, familiekonflikter og andet. Så intet nyt under solen, rent tv mæssigt. Forcen ved Fame, er alt det andet.
Hvert afsnit indeholder minimum 2 gode popsange i bedste melodiske 70'er – 80'er stil, et til to ensemblenumre med godt 20-30 dansere, sangere og spillere. For her blandes sang, klassisk dans og skuespil - uden det bliver til rigtig musical. Og serien er tilmed godt skrevet, sammenlignet med andre dramaserier fra '80erne.

Darling dancing Debbie
Er man et musical-menneske, eller bare til habile dramaserier og gode popsange, så er det her en rigtig god gaveide til én selv, eller til en ven med samme interesser. Ud over dans, sang og drama er seriens kostumer også et studie værd, da den fremviser alt det, vi i dag gladeligt betaler tusinder af kroner for. Er man decideret danseinteresseret er udgivelsen også værd at investere i. Det skyldes udelukkende koreograf, danser og hovedrolleindehaver Debbie Allen. Ud over sine egne ofte viste fantastiske danseevner, står hun for koreografien i hele serien. Det her er ensemblekorografi, der vil gøre enhver instruktør stresset. Men det er konstrueret med stort overblik, glæde og variation.

Vild med dans
Fame har en besætning af professionelle dansere, sangere og musikere, samt habile manuskriptforfattere og gode popsnedkere i kulissen. Handlingen har en del klicheer, men hvilken tv-serie kan i dag sige sig fri for dem: Musiklæren er en hvidskægget, russisk gammel nisse, danselæreren er sort og engelsklæren er en pæn hvid, streng dame, med et stort hjerte. Skuespillet er lidt stift en gang imellem, bevares, men det her er jo tv fra firserne og ikke i dag.
Mest af alt handler den her serie om drømme. Om troen på sig selv og sit talent, om tvivlen, om chancerne, om at falde og så rejse sig op igen. Om at det næsten er hårdere at ha' et talent, end ikke at ha' noget. Og det er skam dejligt at se en serie fuld af folk med talent: Hvor man kan sætte sig ned og nyde kunstnerne og ikke skulle stemme på dem, via sms, bagefter!

Hvem finder man ikke på Ønskeøen?