Under festivalen vil Søren Langelund løbende kortlægge de elleve film i hovedkonkurrences filmiske kvaliteter og potentiale for at vinde priser. Denne gang i form af omtaler af den britiske Hallam Foe og den tyske Forfalskerne.

De omtalte film kan ses på festivalen følgende dage:

Forfalskerne
30/9 Vanløse Bio - 12.30
Kommer i dansk biografdistribution fra 5/10.

Hallem Foe
28/9 Dagmar - 21.30
30/9 Gloria - 17.00
Kommer i dansk biografdistribution primo 2008. Dog formodentligt under en anden titel.

Festivalens hjemmeside

17-06-08:
Forfalskerne
27-02-07:
De andres liv
23-05-05:
Young Adam

19-02-07:
Berlinale '07: Anti-europæisk jury overrasker
17-02-07:
Berlinale '07: Og vinderen er: Alle andre end JLo
12-10-06:
Tabuets storslåede drama - Interview med Florian Henckel von Donnersmarck

CIFF ’07: Hovedkonkurrencen, dag 3

Forventningerne fra Deres udsendte var høje til tredjedagens to film i hovedkonkurrencen på årets festival. Den engelske Hallam Foe og den tyske Forfalskerne skuffede heldigvis ikke. Er det muligt, man har set festivalens to bedste film på én og samme aften?

Skrevet den 26/9-2007 af Søren Langelund

Så oprandt dagen på festivalen, som jeg havde markeret i kalenderen med et stort rødt kryds. Dagen hvor de to film, jeg på forhånd havde set mest frem til, skulle vises i hovedkonkurrencen på årets Copenhagen International Film Festival. Med forventningerne højere oppe end selv slik og popcorn kunne presse mit blodsukker forsvandt jeg spændt ind i biografmørket til – også i dag – så godt som udsolgte visninger(!). På plakaten var to i forvejen priste film: David Mackenzies tredje CIFF-bidrag på festivalens kun femte år, Hallam Foe, samt filmen som allerede for længst er blevet udråbt som årets De andres liv - altså et tysk værk kvalitativt ud over det sædvanlige med modet til at se fortidens spøgelser i øjnene; Forfalskerne.

Karl Markovics i Forfalskerne
Ægte falskneri
De andres liv tilhørte i mine øjne den absolutte top af sidste års bedste film, og helt oppe i den liga kommer Forfalskerne næppe. Men lad os da bare slå fast med det samme, at den uden tvivl har hovedkonkurrencens indtil videre bedste historie. En historie der ikke bliver værre af at bygge på virkelige begivenheder eller udspille sig på en per definition fængslende location: En kz-lejr under Anden verdenskrig. Men nej, instruktør Stefan Ruzowitsky har ikke lavet endnu en sort/hvid, melodramatisk koncentrationslejrfilm i bedste Spielberg-stil, som vi efterhånden har set mange af. Forfalskerne er mere en etisk og politisk menneskeskildring end et historisk drama. Og samtidig et ret unikt sandhedsdokument som fortjener al mulig opmærksomhed.

Ruzowitskys kup er at centrere sin film omkring en ikke helt sympatisk hovedperson: Salomon Sorowitsch (Karl Markovics). Hvor obskurt det end måtte lyde, når man husker på, at han altså er koncentrationslejrfange, og som sådan vel burde være selvskrevet vores medlidenhed? Sorowitsch er nemlig lidt af en skurk og ligner både en kropslig og adfærdsmæssig sammensmeltning af Don Corleone og Humphrey Bogart. Før krigen var han falskmøntner i verdensklasse og konge af underverdenen, så da han kommer i kz-lejr får nazisterne hurtigt øje på hans særlige talenter. Verdenshistoriens største møntfalskoperation bliver således en realitet. Men hvor længe kan man med god samvittighed nyde godt af privilegier som en hovedpude og et bordtennisbord (!), mens man dagligt bevidner sine medfangers sørgelige endeligt?

Forfalskerne er et helstøbt kraftværk, der nænsomt balancerer mellem krigsrædsler og karakterstudie af medmenneskelighedens mange sider. Som i scenen, hvor en naziofficer i et sekund truer med at skyde Sorowitsch og sine hjælpere, for i det næste at invitere dem til at snarligt karneval. Absurd? Bestemt. Men også ret fremragende. Instruktør Ruzowitsky leverer sin til tider utrolige historie med sikker hånd, og han og sin film må være en absolut topkandidat til Den Gyldne Svane eller – måske mere realistisk – publikumsprisen.