Under festivalen vil Søren Langelund løbende kortlægge de elleve film i hovedkonkurrences filmiske kvaliteter og potentiale for at vinde priser. Denne gang i form af omtaler af den britiske The Band’s Visit og den svenske To Love Someone.

De omtalte film kan ses på festivalen følgende dage:

To Love Someone
30/9 Cinemateket - 16.45
Ikke i dansk biografdistribution

The Band’s Visit
30/9 Cinemateket – 21:45
Kommer efterfølgende i dansk biografdistribution - formodentligt i 2008.

Festivalens hjemmeside

13-03-07:
Little Miss Sunshine
12-08-05:
Fluerne på væggen

27-04-01:
Åke Sandgren: Et rigtigt menneske

CIFF '07: Hovedkonkurrencen, dag 4

Underspillet israelsk humor og konventionelt svensk drama var torsdagens kandidater til Den Gyldne Svane. Desværre - set med skandinaviske briller - med Åke Sandgrens bidrag To Love Someone som den klare taber.

Skrevet den 27/9-2007 af Søren Langelund

Åke Sandgren er på trods af sit svenske pas uddannet på Den Danske Filmskole, og har også instrueret flere dansksprogede film – senest Fluerne på væggen. Desværre er det tætteste vi kommer på et dansk bidrag i årets hovedkonkurrence ikke noget synderligt ophidsende bekendtskab. Filmen hedder To Love Someone og er et klassisk trekantdrama, der for hurtigt bliver for forudsigeligt og pænt. Temaet er ellers et mindre pænt et af slagsen: Hustruvold. I filmens start møder vi Lena, som svæver mellem liv og død i en hospitalsseng. Naturligvis er hun blevet gennembanket af kæresten Hannes, der efterfølgende kommer i spjældet nogle år. Lena overlever imidlertid og finder sammen med den alt for godhjertede og gennemsnitlige Alf.

CIFF 2007
Alt ånder imidlertid fred og idyl indtil Hannes kommer på fri fod. Lena er bange, for kunne Hannes komme tilbage efter hende? Eller er det måske i virkeligheden hende, som vil tilbage til ham? Mod alt fornuft og logik bliver Lena, som så mange andre kvinder før hende, tiltrukket af den slemme dreng i klassen, mens den artige knægt på første række bliver mindre interessant. Har man læst en ugebladsnovelle, behøver man ikke mere introduktion til den film. For jo, i virkeligheden går mange misbrugte kvinder tilbage til deres mænd, men hvad så? Vi vil have mere end blot konstateringen af dette! Sandgren forbliver en statist i sin egen film, og fokuserer for meget på at fortælle en historie – i øvrigt skrevet af Kim Fupz Aakeson - vi kender i tusindtal.

Selvom skuespiltrioen bestående af Sofia Ledarp, Jonas Karlsson og Rolf Lassgård spiller en hvis kropsdel ud af bukserne, så mangler To Love Someone i den grad nerve. Resultatet er årets klart årets mest konventionelle og - sammen med Heartbeat Detector - kedeligste bidrag til hovedkonkurrencen indtil videre. Sandgren kan sit håndværk, og på mange måder kan man sagtens argumentere for, at han også har lavet en nydelig film. Men måske lidt for nydelig? Faktum er i hvert fald, at To Love Someone ikke skiller sig nok ud i det efterhånden ret store førerfelt i kampen om hovedpriserne på søndag.