London to Brighton blev vist i Palads hhv. d. 21/9 kl. 21.30 og d. 26/9 kl. 19.00, men vises desværre ikke yderligere under festivalen. Den kan dog købes på Region 2 dvd via Play.com.

Festivalens hjemmeside

CIFF '07: Et udtryk for britisk film?

Den lille, intense thriller London to Brighton både følger konventioner fra de senere års britiske film og går sine egne veje. Anskuet for sig selv en solid, stemningsrig film, og i nyere britiske filmhistorie et præcist pejlemærke.

Skrevet den 28/9-2007 af Kenneth McNeil

Trods enkelte forskellige, fandenivolske afstikkere som Michael Powells Peeping Tom, til dels Lindsay Andersons If… og senere Terry Gilliams Brazil, blev britisk film fra 60’erne og helt frem til midten af 90’erne synonymt med realisme. ”Kitchen sink realism” blev det kaldt (i øvrigt stammende fra et maleri af John Bratby af netop en køkkenhåndvask). En bevægelse, der slog i gennem i sen-50’erne og op i gennem 60’erne i både litteratur, teater, film og kunst i øvrigt, men som – inden for filmen – satte dybe spor. De oprindelige køkkenhåndvaske-instruktører, folk som Tony Richardson og Lindsay Anderson, forlod deres geschæft, men i stedet for at dø, blev genren ført videre og opdateret. Ken Loach lavede det lille mesterværk Kes samt en række realistiske hverdagsdramaer til BBC, Mike Leigh brød i gennem i 80’erne med High Hopes og fortsatte årtiet efter, og i skyggen af disse, arbejdede snesevis af ligesindede. Britisk film var om realisme, om levevilkårene for arbejderne, indvandrerne, de marginaliserede. Rigtige film handlede om rigtige mennesker.

Vertigo Films
Ny- og udbrud
De senere år – eller mere præcist: De sidste ti år – er der dog sket et par iøjnefaldende ændringer. Et ryk fra realisme mod plot, fra overlevering til konstruering. Lige siden Guy Ritchies store succes med Rub, Stub og to rygende geværer i 1998, er britiske manuskriptforfattere og instruktører begyndt at arbejde med mere bombastiske, mere overraskende fortællinger. Banditter og ludere, skøre optrin og voldelige sammenstød, sammenviklinger og forviklinger i et tempo, der slår selv personernes brug af ”fuck”, ”cunt” og ”wanker”. Street så det basker. Dizzee Rascal på soundtracket, billeder af hætte- og sneakerklædte unge fyre i klamme gyder og i Londons endnu klammere Underground på linsen. En ny engelsk selvforståelse? Måske. I hvert fald en ny engelsk filmopfattelse.

Et nyt pejlemærke?
Det er i dette lys at London to Brighton især fremstår interessant. Som et udtryk for både det nye og det gamle. Et minimalistisk, nøgent visuelt udtryk med blik for både ødelagte, mascaraudtværede engleansigter og de gamle, i årevis ikke renoverede rækkehuse fra før Thatcher-æraen (et udtryk i øvrigt lig Shane MeadowsThis Is England), men som fortælling et udtryk for både for- og nutiden. En stramt fortalt, plotdrevet thriller om en ung, hjemløs pige og en ældre luder, men dermed også et billede af virkeligheden på bunden af den sociale rangstige. En fortælling fyldt med stereotyper om små, sløsede håndlangere og undergrundens fåmælte bosser, men også med intelligente observationer om forholdene på samfundets bund og – endnu vigtigere – om forholdet mellem dem på bunden. En god film, men en endnu bedre formulering og problematisering af det for britisk film afgørende spørgsmål. Hvor er vi på vej hen? Tilbage mod fortidens hverdagsrealisme, videre mod yderligere Hollywood-inspirerede genrefilm, mod en dikotomisering mellem disse – eller mod noget helt fjerde? Filmhistorisk interesserede opfordres i hvert fald til at starte med at tage turen fra London to Brighton.

I temaet Copenhagen International Film Festival 2007:

CIFF '07: Vinderne er fundet
CIFF '07: Hovedkonkurrencen, dag 5