Trust the Man
20-03-02:
Munterhedens hus
05-12-01:
Evolution

Mulder og Scully på dvd

90’erne stod i konspirationernes tegn i selskab med Mulder og Scully. Tv-serien The X-Files og dens hovedpersoner, modsætningernes makkerpar, den regelrette agent Scully og rebellen Mulder. Sammen gik det langsomt op for de to, at der var mere mellem himmel og jord – og ikke mindst mere i skyggerne på den amerikanske regering, end man umiddelbart vidste af.

Skrevet den 16/10-2007 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Serien – skabt af Chris Carter – udspillede sig som en effektiv kombination af mindre historier på et eller et par afsnit og så den store, altoverskyggende konspirationsfortælling om rumvæseners mulige gang på jorden og den konstante obstruktion af sandheden.
Netop nu er serien i gang med at blive udgivet på dvd, og netop sendt på hylderne er tredje og fjerde sæson, der blandt den trofaste fanskare vurderes blandt de bedste. Her er blandingen af selvstændige historier og afsnit helliget hovedhistorien stadig præcist balanceret, og både manuskripter og instruktion er friske og opfindsomme uden at være plaget af den form for rutine, man ofte kan opleve i serier, der lever så længe som The X-Files.

Tredje sæson samler op på anden sæsons nervepirrende spændende afslutning, hvor Mulders skæbne hang uvist i luften. I de to første afsnit, ”The Blessing Way” og ”Paper Clip” får vi Mulder bragt tilbage til livet og lærer mere om hans søsters bortførelse – et traume, der hænger over den plagede agent hele serien igennem. Af andre afsnit kan nævnes de enkeltstående ”War of the Coprophages” om kakerlakker og ”Jose Chung’s ’From Outer Space’” – begge skrevet af Darin Morgan, som var en af de bedste forfattere på serien. Sæsonen slutter med endnu en cliffhanger i ”Talitha Cumi”.

Fjerde sæson åbner med en af denne skribents absolutte favoritter – ”Herrenvolk”-afsnittet, som seriens bagmand Chris Carter selv har forfattet. Herefter går det hektisk gennem endnu en sæson med store afsløringer og små sager. Kun ni af afsnittene handler om den store historie, og det giver plads til originale og kontroversielle afsnit som ”Musings of a Cigarette Man” med Cancer Mans historie samt det gennemført ubehagelige ”Home”, der er sæsonens andet afsnit og som nåede at blive forbudt hos Fox på grund af dets frydefulde svælgen i konsekvenserne af incestuøse forhold på en gård i Pennsylvania. Vigtigt for fanskaren var også øjeblikket i ”Small Potatoes”, hvor Mulder (David Duchovny) og Scully (Gillian Anderson) næsten kyssede.

Begge udgivelser har et solidt ekstramateriale med slettede scener, bag kameraet-programmer, interviews og i begge tilfælde kommentarspor på to udvalgte afsnit. Serien skal naturligvis ejes, hvis man som undertegnede sad gennem 90’erne og ventede på at finde sandheden derude, og det er skønt, at der rent faktisk er gjort noget ved udgivelserne, så de ikke kun fortjener pladsen på hylden af rent nostalgiske årsager. De kommende sæsoner er på vej fra SF Film, der står for udgivelserne i Danmark. Vi glæder os.

Som barn fik Melanie Griffith en lille kuffert, der indeholdt en lille plasticmaske af hendes mor, Tippi Hedren – hvilken berømt instruktør var giveren?