Arven
23-04-02:
En kærlighedshistorie
18-06-01:
Bænken

DR-dramatik på dvd

To dvd-udgivelser bør vække noget opmærksomhed her op mod juleindkøbene, for den statslige tv-station leverer midt i de konstante dønninger om licensens bererttigelse tv-dramatik af fornem kvalitet. DVD-udgaver af den aktuelle Forbrydelsen skal nok sælge sig selv uden større omtale, men det er også værd at finde frem til to andre udgivelser, der har forfatteren Lars Kjeldgaard til fælles.

Skrevet den 19/11-2007 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Per Fly forsøgte tidligere på året at fange tilskueren med tv-serien Forestillinger, som på seks afsnit forsøgte noget ret usædvanligt – nemlig at fortælle den samme historie fra en række forskellige medvirkendes synspunkt. Kritikerne jublede og seerne skiftede for det meste kanal, men det bør ikke afholde folk fra at opsøge dvd-udgaven, der faktisk har været på markedet hele efteråret. Fly har en særlig fin fornemmelse for personerne – og det er faktisk en sjælden kvalitet i en DR-serie, der som oftest har plottet i centrum, naturligt nok for at holde på tilskueren. Netop derfor måtte Forestillinger ifølge alle normale parametre blive et flop som en seermagnet søndag aften, men som dvd kan man selv styre tempoet og forholdene, fortællingen om teateropsætningen af "Venus og Adonis" bliver set under. Skuespillet er over en kam imponerende godt, og de altid seriøse Electric Parc har skruet en god udgivelse sammen med masser af ekstramateriale, som rent faktisk gør noget ekstra for serien.

Ligeledes seks afsnit spredte Ole Christian Madsens DR-serie Edderkoppen sig over i 2000, da den udgjorde familien Danmarks fælles dramaserie. Nye skuespillere, en instruktør med visuelle ambitioner i et omfang, man ikke var vant til på tv – og en historie, der satte fokus på de mafialignende forhold, som herskede i dele af efterkrigstidens Danmark. Serien var spændende, velfortalt og dramatisk – og nu er den genudgivet på dvd i en pakke, der om noget egner sig til gavebrug. Nyd de mange ansigter, som dengang var ukendte, men som i dag fylder godt op på både tv og i film – bl.a. Lars Mikkelsen og Jakob Cedergren i de to centrale roller som brødrene Bjarne og Ole, der begår sig i et swingende København, hvor forbryderkongen Edderkoppen styrer underverdenen med hård hånd. Her er ekstramaterialet mere beskedent, men dog til stede og med et kommentarspor med forfatter og instruktør kommer vi dejligt tæt på det store arbejde med optagelserne.