På denne plads vil de to anmeldere i Berlin løbende vurdere årets konkurrencefilm og andre spændende oplevelser.

Berlinale '08: 1. dag

Så er den i gang! Uden alt for lange køer, alt for mange bureaukratiske hurdler og alt for mange pågående sydlandske journalister med større indblik i glamour end film, er den 58. Berlinale skudt i gang. Susanne Biers sidste øjebliks afbud til Den Internationale Jury samt et par mildest talt jævne markedsscreeninger truede med at overskygge festivalens første dag, der dog alligevel – vanen tro – endte godt.

Skrevet den 8/2-2008 af Kenneth McNeil

Den første dag til filmfestival er aldrig helt god. De små, spændstige journalister fra de sydlige egne og især Asien skal løbe hornene af sig (”What is your favourite colour?”, ”Would you go on a date with me?” o.l.), og folkene bag festivalen skal finde deres fodfæste: Hvor mange journalister kan være i én sal? Hvor få vandflasker kan vi afspise pøblen med? Hvordan spinner man to jurymedlemmers afbud i 11. time og den efterfølgende erstatning med to markant mindre navne? Der er mange faldgruber.
Værst er dog normalt det administrative bøvl med at afhente sit pressekort, pressemeddelelser, oversigt over visninger og – naturligvis – den obligatoriske grimme festivalstaske. Stik imod al forventning blev det i år klaret på nogle få minutter, hvilket hurtigt rejste spørgsmål: Hvad nu?
Første dag er nemlig i dén grad en filmisk blodfattig affære. En vis hr. Martin Scorseses koncertfilm om et vist band ved navn Rolling Stones sparkede kl. 12.00 officielt Berlinalen i gang – i øvrigt på velfotograferet og velklippet, men også ukarakteristisk uskarp facon – men derudover var der ikke meget på filmfronten. Ingen konkurrencefilm, ingen retrospektive tilbageblik og kun én visning i den næststørste serie efter konkurrenceserien, Panorama. Og hvad gør man så?

Jan Duus
En god dag – og udsigten til en blot endnu bedre
Nogle vælger at forfølge kendisser og semi-kendisser, andre at foretage sig intelligente filmiske overvejelser – og helt andre at spise billig Dönerkebab, drikke Starbucks-coffee og snige sig tvørs over Potzdamer Platz fra biograferne til den store markedsplads: Det to-etager store auditorium, hvor alt fra små asiatiske distributør over danske Trust Film til de større amerikanske ditto, køber og sælger løs. Det er her, det er muligt at skyde papegøjen, men desværre mere sandsynligt at købe katten i sækken. Og det var desværre, hvad vi gjorde idag. Også idag.
En underligt prætentiøs koreansk thriller med den internationale titel Our Town gik i hælene på Ji-woon Kims A Bittersweet Life blot uden sidstnævntes nerve, stilistiske frækheder og interessante plot, mens irske Strength and Honour med bl.a. Michael Madsen ogVinnie Jones i højere grad var ufrivilligt end tilsigtet morsom (men dog bød på Richard Chamberlain i rollen som den mest usandsynlige boksetræner nogensinde med en lind strøm af one-liners a la ”fight!”, ”sacrifice!” og ”you must concentrate!”, der ville gøre selv Uwe Böll misunderlig).
Det er dér, man messer til sig selv, at markedsscreeningerne i virkeligheden heller ikke er for os, men for de købere og sælgere, der kommer og går under film, og kun giver dem 10-20 min. chance. Forestil dig en film, hvor de 20, der sidder tilbage, når de afsluttende credits ruller ned over skærmen, er nogle helt andre end de 20, der sad der ved starten? Det er en særlig oplevelse. Så det er dér, man messer til sig selv. Og husker på at i morgen byder på både gensyn med Buñuels 1962-klassiker The Exterminating Angel, den lovende islandske Black Ice og de to første konkurrencefilm; bl.a. Paul Thomas Andersons meget priste Oscar-nominerede There Will Be Blood. Idag var en god start. I morgen bliver bare bedre. Berlinalen er i gang.

Dagens oplevelse:
Rusalka. En bittersød tur fra det russiske opland til Moskvas slum, fra usikker 6-årig over vred 15-årig til selvsikker 18-årig. Fortællingen om den fåmælte – og i flere perioder helt tavse – Alisa, der stilles over for truende fattigdom, en sær familie, en serie håbløse jobs og møder med særlinge både store og små, var en herlig blanding af humor og alvor, der på én gang lover godt for Panorama-serien, og får én til at håbe, at en dansk distributør får øjnene op for dens kvaliteter. En lille perle – og med dens visningstidspunkt kl. 21 en perfekt afslutning på dagens (officielle) program.

Dagens fadæse:
Susanne Biers afbud. I et år, hvor dansk film er imponerende repræsenteret i flere serier og stikker i flere retninger af både kommerciel og kunstnerisk art, er det simpelthen ikke i orden, at den velsagtens p.t. mest profilerede danske instruktør i sidste øjeblik melder fra. Dels kaster det et uheldigt lys over de danske bidrag, dels sender det et uheldigt signal om, at Hollywood kommercialisme med et knips med fingeren kan overskygge et europæisk udstillingsvindue for kunst. Kald mig blåøjet, kald mig naiv. Men dét er utilfredsstillende grænsende til utilgiveligt.

I temaet CinemaZone.dk fylder 10 år:

Interview: Erik Clausen
Peter Jackson: Fra splatterkonge til Ringenes herre