Jacob Ludvigsen: 4/6

Caos Calmo
Jacob Ludvigsen: 4/6

Lady Jane
Jacob Ludvigsen: 1/6

Berlinale '08: Holder det i længden?

Mike Leigh har lavet en fremragende komedie (!), der lige nu står som den bedste konkurrencefilm. CinemaZones udsendte er træt af film, der ikke formår at begrænse sig. Og så har der været ’bøssezombiemetafilm’ for viderekomne.

Skrevet den 14/2-2008 af Jacob Ludvigsen

Når man som festival-udsendt ser mellem tre og fem film om dagen, lærer man at påskønne korte film. Film, der formår at fortælle sin historie stramt og præcist. Film, der varer under 1 time og 45 minutter. For nok er man her jo, fordi man elsker film – men ens tålmodighed mindskes også, når man ofte ser en eller to ligegyldige eller decideret dårlige af slagsen om dagen. Så man finder sig selv blive mere irriteret end i sin normale filmhverdag derhjemme, når film uden nogen som helst grund træder vande i langt over to timer.

Sydkoreanske Sang-soo Hongs Dag og Nat - en hård film at starte en lang festivalsdag med.
Særligt når det sker kl. 9 om morgenen. Som nu med Hong Sangsoos koreanske konkurrencefilm Bam Gua Nat (Dag og Nat), der egentlig havde sine gode humoristiske momenter i historien om en ung mand, der flygter fra Korea til Paris og starter et nyt liv i et fransk-koreansk miljø i kærlighedens by. Men næsten 2,5 timer varede filmen og var dermed cirka 45 minutter for lang i forhold til dens genre og handling. Dét tog pusten fra de fleste.

Det samme gjorde Erick Zoncas 2 timer og 20 minutter lange Julia med Tilda Swinton i den altdominerende hovedrolle, mens også P.T. Andersons meget omtalte There Will Be Blood var lovlig lang i spyttet (2 timer og 40 minutter), og den City Of God-inspirerede, eksplosive og rimeligt vellykkede Elite Squad excellerede for lang tid i den klassiske G.I. Jane-agtige optræning af elitepolitibetjente.

Flere filmjournalister var tilsvarende ude efter Errol MorrisStandard Operating Procedure, der måske godt kunne være skåret 5-10 minutter mod slutningen, hvilket dog ikke i denne skribents øjne ændrer på, at dokumentarfilmen om uhyrlighederne på Abu Ghraib var en af konkurrenceprogrammets bedste værker hidtil.

Mike Leighs seneste, Happy-Go-Lucky - ifølge vores udsendte en sand lille perle.
Manden bag The Thin Blue Line og Fog of War har igen iscenesat en visuelt og auditivt (Danny Elfman er manden med musikken) prægnant og interessant affære. Så prægnant i sine virkemidler, faktisk, at flere ved det efterfølgende pressemøde anklagede Morris for at manipulere for meget med virkeligheden og smøre for tykt på. Morris svarede blandt andet, at en dokumentarfilm ikke bliver mere ’sand’, fordi den er optaget med håndholdt kamera og undlader ikke-diegetisk musik. Personligt er jeg fuldstændigt enig og kan godt lide dokumentarfilmskabere, der tør og kan noget i sine virkemidler. Så længe sagligheden er i behold, og det er den bestemt i Standard Operating Procedure, hvis største problem er, at den ikke fortæller os så meget nyt om Abu Graib-sagen. Men som et historisk og filmisk monument til eftertiden, er det en både vigtig og veludført film, der bl.a. udforsker billedernes magt og betydning for vores forståelse af virkeligheden.

Oplevelsen
Jeg er gået glip af nogle stykker af den lange række af konkurrencefilm, der er blevet vist den seneste uges tid, men af dem, jeg har set, står Mike Leighs nye Happy-Go-Lucky tilbage som den bedste og mest sprudlende. Mere let i anslaget, humoristisk og positiv end nogensinde hos Leigh, faktisk så meget at den bedste genrebetegnelse må være ’komedie’. Og en film, der blev ledsaget af store latterbølger og mod slutningen et kæmpe bifald fra den kræsne internationale presse. Men heldigvis med et alvorligt og tankevækkende lag oven i købet i fortællingen om den livsglade Poppy (en uimodståeligt charmerende Sally Hawkins), der danser rundt i livet med evig og smittende optimisme. Selv når hun møder den racistiske, bitre kørerlærer Scott (Eddie Marsan) eller har problemer en voldelig elev, som hun er lærer for. En utroligt morsom film om at have en åben og fordomsfri livsindstilling og tage sig tid til at smitte andre med den, men også med en for Leigh ikke atypisk beskrivelse af de sørgelige eksistenser, som samfundet generelt har for travlt til eller ligefrem tramper på.

Fadæsen:
Otto; or, Up With Dead People var en af den slags film, som er svær at bedømme. Teknisk amatørisk, bevidst over-overspil, engelsk tale med grum tysk accent og noget prætentiøs mod slutningen. En bøssezombiefilm af Bruce LaBruce med eksplicit homoseksuel gruppesex, udrevne indvolde, en film i filmen og en nærmest kontemplativ, men ironisk refleksion over den unge Otto, der tror, han er en zombie – og måske også er det. Temmelig morsom i første halvdel, lidt for alvorlig i sidste – og en oplevelse man på godt og ondt ikke glemmer foreløbigt.
Meget værre, men desværre hverken frivilligt eller ufrivilligt morsomt, var konkurrencefilmen Lady Jane. Hamrende fransk, hamrende prætentiøs, hamrende røvsyg og fuld af hamrende ligegyldige karakterer. Hvorfor festivalleder Dieter Kosslick har udvalgt denne til hovedkonkurrencen, er en gåde på størrelse med Bermuda-trekanten. Og så gider jeg ikke bruge mere tid eller energi på dén film. Nogensinde.

I temaet Berlinale 2008:

Berlinale '08 – Juryens bjørneprotest
Guldbjørn til brasiliansk film