Paul Thomas Anderson - There Will Be Blood
Ethan Coen & Joel Coen - No Country for Old Men
Tony Gilroy - Michael Clayton
Jason Reitman - Juno
Julian Schnabel - Dykkerklokken og sommerfuglen

Skrevet den 22/2-2008 af Michael Wadsholt

Kun 30-årige Jason Reitman har virkelig slået igennem med komedien Juno i år. Reitman, som er søn af instruktøren Ivan Reitman, fik sin spillefilmsdebut i 2005 med Thank You for Smoking, som blev en ret stor økonomisk succes, og han har altså nu fulgt op på den med Juno, som er blevet en kæmpe succes. Det er noget af en overraskelse, at Reitman er Oscar-nomineret til bedste instruktion, for selvom filmen har været godt repræsenteret gennem hele prisuddelingssæsonen, så har Reitman selv ikke rigtig fået det helt store. For Reitman er nomineringen en stor gave, som de fleste ikke havde regnet med han ville få.

Jason Reitman under optagelserne til Juno.

Fox Film
En anden der ikke har modtaget ret mange store nomineringer for bedste instruktion, men alligevel kunne komme igennem nåleøjet til Oscaren, er Tony Gilroy. Gilroy har før stået bag manuskripterne til Jason Bourne-filmene, og får med Michael Clayton sin instruktørdebut. At Gilroy er nomineret, er dog alligevel ikke så stor en overraskelse som Reitmans nominering er, da Gilroy også var nomineret til den store Directors Guild, og med 7 Oscar-nomineringer i alt, har Michael Clayton gjort det godt. Det store spørgsmål er, om filmen vil modtage nogle statuetter. Hvis den gør, bliver det dog ikke til Gilroy i denne kategori. Han har trods alt større chancer i manuskript-kategorien, hvor han også er nomineret i år.

Julian Schnabel skabte sig et navn i 1980'erne som kunstmaler i New York, og i 1996 gik han så filmens vej, med debuten Basquiat, og fire år senere kom Before Night Falls. Begge biografier, og begge visuelt meget flotte film. Præcis som Schnabels tredje spillefilm; Dykkerklokken og sommerfuglen, som han nu er Oscar-nomineret for. Schnabels film var med i hovedkonkurrencen i Cannes i maj måned, og der vandt Schnabel faktisk prisen for bedste instruktion. Han vandt også en Golden Globe for bedste instruktion, og Schnabels fransk/amerikansk producerede film har vundet et hav af priser for årets bedste ikke-engelsk sprogede film. Hvis nogen kan true favoritterne i denne kategori, så kan det være Julian Schnabel.

Paul Thomas Anderson har - trods tidligere succes med Boogie Nights og Magnolia - først modtaget sin første nominering for bedste instruktion med There Will Be Blood.

Det samme kan Paul Thomas Anderson. Hans There Will Be Blood er en af årets mest roste film, og mange har sammenlignet den med de helt store værker fra den amerikanske filmhistorie. Anderson er selvlært instruktør, og fik kritiker-succes allerede med debuten Hard Eight i 1996, og han har modtaget Oscar-nomineringer for sine manuskripter til filmene Boogie Nights og Magnolia.

Paul Thomas Anderson er en instruktør, som ikke er bange for at vise i sine film, hvor han får sin inspiration fra. Men om han kanaliserer Jonathan Demme i Hard Eight, Hal Ashby i Punch-Drunk Love eller Martin Scorsese og Robert Altman i Boogie Nights og Magnolia, så er der stadigvæk noget umiskendeligt PT Anderson over alle hans film. Der er en fanden-i-voldskhed i selv de mest rolige billeder i hans film, og den energi og kompromisløshed han lægger for dagen, gør ham til en af de mest spændende amerikanske filmskabere i dag. Anderson har i år vundet kritikerpriser for bedste instruktion fra bl.a. National Film Critics, Los Angeles Film Critics og London Film Critics, og selvom han måske ikke vinder en Oscar i år, så er det højst sandsynligt ikke sidste gang han bliver nomineret.

Brødrene Ethan Coen og Joel Coen fik deres debut i 1984 med Blood Simple, og har gennem årene arbejdet tæt sammen på deres film, men det har altid officielt været Ethan der producerede og Joel der instruerede, mens de begge skrev manuskriptet. Men med filmen The Ladykillers fra 2004, ændrede det sig, og de blev begge krediteret for alle tre funktioner. Og nu er begge så nomineret til en Oscar for årets bedste instruktion (Joel var også nomineret i 1997 for Fargo), og meget tyder på, at de bliver det kun andet makkepar i historien, der vinder en Oscar i denne kategori. Det skete for første og altså hidtil eneste gang i 1962, da Robert Wise og Jerome Robbins vandt for West Side Story.

Coen-brødrene har vundet priser for bedste instruktion fra Directors Guild og Bafta, og foruden en lang række af de mindre kritikerpriser, har de vundet de to store fra Broadcast Film Critics og New York Film Critics. Den der er vigtigst når vi taler Oscaren, er dog Directors Guild. I de nu 60 år Directors Guild har givet en pris for årets bedste instruktion, er det kun sket seks gange, at deres vinder ikke også har vundet Oscaren. Og det at No Country for Old Men står som en af Oscar-aftenens allerstørste favoritter gør, at Ethan Coen og Joel Coen nok godt kan begynde at gøre plads til en Oscar på hylden. De er de helt store favoritter til denne pris.

Hvem vinder?

I temaet Oscar 2008:

No Country for Old Men