Nyt på dvd – forvoksede tv-film

Der udkommer mange film på dvd, og vi kan på redaktionen ikke nå at få anmeldt alle, så derfor samler vi i "Nyt på DVD"-artiklerne op på udgivelser, som vi synes fortjener en omtale.

Skrevet den 2/6-2009 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Fireflies in the Garden
Synops:
De ting, der adskiller os, skal igen bringe os sammen.
På overfladen er familien Taylor billedet på en lykkelig og succesfuld amerikansk familie. Men bag det polerede ydre gemmer sig en historie af mørke hemmeligheder, og en tragisk bilulykke får snart fortiden til vise sit væmmelige ansigt...

CinemaZone.dk vurderer:
Det er sjældent, at en film med Julia Roberts på rollelisten ikke finder vej til de danske biografer. Faktisk er det kun sket en eneste gang i hele hendes karriere – med børnefilmen Grand Champion, hvor hende og Bruce Willis havde nogle helt små roller. Men med den uerfarne instruktør Dennis Lees Fireflies in the Garden må Roberts i selskab med en perlerække af andre store navne tage turen direkte på dvd. Det startede ellers så godt med verdenspremiere på filmfestivalen i Berlin for næsten 1½ år siden, men kun helt små markeder turde satse på filmen, som i flere anmeldelser sammenlignes med et uinspireret tv-drama. Så er man advaret.

Flash of Genius
Synops:
Dette drama er baseret på den sande historie om opfinder og professor Robert Kearns, der havde sit virke i Detroit i 1960'erne. Familien Kearns er på vej til at opleve ''The American Dream'', da Bob opfinder de automatiske vinduesviskere, der kan anvendes i hver eneste bil i hele verden. Men da bilfabrikken Ford stjæler hans idé, tvinges han ind i en udmattende retssag, der synes umulig at vinde.

CinemaZone.dk vurderer:
Der findes mange fremragende eksempler på film, som skildrer den lille mands kamp mod systemet. Flash of Genius kunne have været én af dem, men trods gode navne foran kameraet, så er der intet, der tyder på, at resultatet er blevet godt. Filmen er stort set ikke kommet ud i USA, og anmeldelserne er ikke overvældende positive, men i håbet om at tidsbilledet og den som regel altid pålidelige Kinnear er troværdige, så giver vi den nok alligevel en chance ved lejlighed.

Married Life
Synops:
Intens, anspændt og simrende af passion. Married Life er en historie om Harry, en mand hvis trofaste, men følelsesmæssigt kolde kone er blevet umulig at elske. Han bliver lun på den unge, smukke Kay, men frygter udsigten til at udsætte sin kone for skilsmissens sociale ydmygelse. Harry vælger at forgifte hende, så ægteskabet kan ende, mens hendes stolthed stadig er intakt. Planen begynder dog hurtigt at gå forfærdeligt skævt, da Harry afslører den for sin bedste ven, Richard. Richard bliver også forelsket i Kay og påbegynder derfor sin helt egen, listige plan ...

CinemaZone.dk vurderer:
Rollelisten alene gør denne film uomgængelig. Som de to andre i denne artikel er den også helt blevet overset af publikum, men selv om anmelderne er noget forbeholdne, så sammenlignes den blandt andet med tv-serien Mad Men, som vi var ret begejstrede for. Instruktøren Ira Sachs høstede stor hæder ved filmfestivalen i Sundance for hans forrige film, Forty Shades of Blue, men selv om alle er enige om, at Married Life er et gevaldigt skridt ned at stigen for ham, så skal den trods alt også ses – en film noir-agtig komedie med Chris Cooper, Patricia Clarkson og Pierce Brosnan hører til det obligatoriske filmpensum.

Truffaut optrådte i 70’erne i hvilken amerikansk blockbuster?