Running Mates

Nyt på dvd – historiske figurer

Der udkommer mange film på dvd, og vi kan på redaktionen ikke nå at få anmeldt alle, så derfor samler vi i "Nyt på DVD"-artiklerne op på udgivelser, som vi synes fortjener en omtale.

Skrevet den 5/6-2009 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

John Adams
Synops:
Alt imens hans nydannede nation var under angreb såvel udefra som indefra, holdt John Adams fast i sin vision om en nation præget af frihed og retfærdighed for alle. Han var bannerfører for sine ligesindede – general George Washington, Benjamin Franklin og Thomas Jefferson – da der skulle udstikkes værdier og en dagsorden for et glorværdigt og frit Amerika. Adams og hans kone Abigail forædlede disse ambitiøse demokratiske idealer, og deres forhold endte med at blive en af de mest bevægende kærlighedshistorier i den amerikanske historie.

Warner Home Video
CinemaZone.dk vurderer:
HBO – den højst profilerede amerikanske tv-kanal indenfor filmproduktion – producerede i 2008 den 7-delte tv-serie John Adams om Amerikas fødsel som selvstændig nation. Tv-serien er proppet med kendte skuespillere, med Paul Giamatti og Laura Linney i de centrale hovedroller, og ved tv-branchens største prisuddeling – Emmy-priserne – slog den rekord med hele 13 priser. Serien følger John Adams’ liv over 50 år og dedikerer hvert afsnit til et relevant nedslag i den atypiske medstifter af de forenede staters liv. Blandt ekstramaterialet kommer man yderligere godt rundt om forfatteren David McCulloughs arbejde med at skildre den tidlige amerikanske historie. Det ligner en klokkeklar anbefaling for alle med en forkærlighed for stort produceret og historisk fokuseret underholdning.

Djengis Khan
Synops:
Baseret på førende videnskabelige undersøgelser udforsker filmen de dramatiske år omkring 1162, hvor herskeren blev født som den lille dreng Temugin. Filmen følger derefter Temugin fra tidlig barndom til slaget, der gjorde ham til den store erobrer. Den giver et mange facetteret portræt af den kommende hersker og viser, at han ikke var ondskaben selv, men en inspirerende, modig og visionær mand og om det fundament, hans storhed hvilede på: forholdet til hustruen, Borte, hans livslange kærlighed og vigtigste rådgiver.

CinemaZone.dk vurderer:
Den russiske instruktør Sergei Bodrov er ikke fast gæst på det danske filmmarked, men når han med mellemrum laver en film, der høster stor international hæder og opmærksomhed, så får vi som regel også chancen. Bjergenes fange var i biograferne i 1997, og nu kommer den Oscar-nominerede Mongol ud på dvd under den mere salgsvenlige titel – Djengis Khan. Og det er netop, hvad den handler om. Som stor europæisk/russisk co-produktion uden kendte skuespillere, men med masser af flotte billeder og storslåede scener, så skal der nok være noget for alle med en forkærlighed for historien om den blodtørstige krigerkonge langt mod øst.

Hvilken Danny Boyle-film har ikke enten Ewan McGregor eller Cillian Murphy i hovedrollen?