21-12-09:
10 års film - del 2
21-12-09:
10 års film - del 1

Dansk film i 00’erne

Skrevet den 21/12-2009 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Dansk film det seneste tiår er sin helt egen størrelse. 90’erne sluttede af i et jubelkor af både kommerciel og kunstnerisk succes, lige fra de skarpt formulerede Dogmer til rekordhøje antal solgte billetter. 00’erne var tiåret, hvor stilen skulle holdes og forhåbentlig nye trends vise sig.

Antichrist - 2009
Lars von Trier er rent kunstnerisk helt umulig at komme udenom på en liste som denne. Faktisk kunne han uden store problemer tage tre af pladserne, for både Dancer in the Dark, Dogville og Antichrist er betydelige værker i dansk filmhistorie. Dancer in the Dark var en musical-tragedie, der udnyttede sammenstødet mellem to umage genrer til maksimal effekt. Dogville var ekstrem konsekvent filmkunst, der tegnede helt nye veje ved at fjerne alle kulisser og blot lade skuespillerne agere i et nøgent rum – og efter et magre år bankede von Trier alle tvivlere til vægs med dramaet Antichrist, som fik en hel filmverden til at gå undrende og diskuterende ud af biografen, hvis de kunne holde ud i hele filmens længde. Altid kontroversiel, aldrig til at forudsige – von Trier er et kreativt lokomotiv i dansk film.

Arven - 2003
Men 00’erne gav også lidt nyt blod. Per Fly kom fra baghjul med sin Danmarks-trilogi, som startede uden skyggen af tiltro fra branchen med Bænken inden den kulminerede i nogle af årtiets mest populære dramaer Arven og Drabet. De tre film skildrede hver deres socialklasse oprigtigt og med stor indsigt og hvor Bænken nok står stærkest vurderet på skuespillet alene, var Arvens storladne drama en velkommen, men sjælden størrelse i dansk film.

Allegro - 2005
Christoffer Boe debuterede i 2003 med Reconstruction, der var en sær hybrid af lidt Jørgen Leth, lidt von Trier – og rigtig meget oprigtig originalitet fra den unge instruktør. Visuelt veldesignet, gådefuldt spillet og realiseret helt uden leflen for publikum, var historien et sindrigt tankeeksperiment om en mand, som måske eller måske ikke i virkeligheden blot er en figur i en fortælling. Mere mystisk og endnu mere stilsikkert blev det i Allegro, en antydet science fiction-fortælling fra Gammel Strand, hvor Boe fandt helt nye billeder i vores gamle hovedstad. Man kunne sagtens gå forvirret ud af biografen, men det stilistiske helhedsindtryk var til absolut topkarakter.

Brødre - 2004
Mere konventionelt, men solidt iscenesat arbejdede Susanne Bier sig gennem 00’erne videre fra det kommercielle springbræt, hun havde skabt med Den eneste ene. Hun udviklede en sanselig og registrerende stil, hvor skuespillernes mimik blev dissekeret og udstillet i præcise udsnit. Med Brødre ramte hun en perfekt kombination af historie og skuespillere og den beslægtede Efter brylluppet bragte hende til USA og en Oscar-uddeling, og hun nåede også at få sin amerikanske debut i selskab med prominente stjerner som Halle Berry og Benicio Del Toro.

De fem benspænd - 2003
Den sidste danske film på listen bliver af dokumentarisk natur, for under kraftanstrengelserne i begyndelsen af årtiet, fik Lars von Trier en idé, hvor han ville drille sin store inspirationskilde Jørgen Leth ved at udfordre ham til at genindspille Leths egen prisvindende kortfilm Det perfekte menneske. For hver genindspilning ville Trier spænde ben for Leths kreative proces, så der kom et nyt værk til syne. Det lyder enkelt, og det er det sådan set også i De fem benspænd, hvor vi følger de to instruktørers møder og Jørgen Leths arbejde med genindspilningerne – og på rejsen gennem benspændene får vi en praktisk og samtidig næsten filosofisk præsentation af, hvad filmarbejde er, når vi ser bort fra den simple praktik. Leths mange følelsesmæssige overvejelser og krumspring for at undgå Triers benspænd bør være obligatorisk pensum for enhver, som gerne vil arbejde med film.

I The Shawshank Redemption begynder Tim Robbins figur at grave en tunnel ud af fængslet – men hvilket kendt sexsymbol kan man se på en plakat i baggrunden?