08-11-06:
Danske nomineringer til europæisk Oscar
12-09-06:
Europas 49 bedste film

CPH PIX – dag 1 – Hårdtslående start

Skrevet den 16/4-2010 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Onsdag aften blev årets udgave af filmfestivalen CPH PIX skudt i gang med åbningsgalla i Imperial, hvor der var premiere på Serge Gainsbourg-biografien Gainsbourg – manden musikken myten, hvor også Nordisk Films talentpris på 104.000 (filmselskabets alder X 1000) blev uddelt til det unge, talentfulde instruktørpar Michael Noer og Tobias Lindholm, der snart får biografpremiere på deres meget omtalte fængselsfilm R.

CPH PIX
Torsdag er de første film rullet over lærredet i 15 forskellige biografer med fokus på den utraditionelle "Kamikaze-dag" i Pumpehuset, hvor nye unge ansigter udfordrede traditionel medie-tankegang med forskellige medieproduktioner, der tænkte på tværs af fasttømrede definitioner. Dagen mundede ud i åbningsfest i Pumpehuset, mens aftenen bød på den skøre sydkoreanske Mr. & Mrs. Smith-pendant, My Girlfriend is an Agent, den argentinske konkurrencefilm Plan B og Ian Dury-portrætfilmen Sex & Drugs & Rock & Roll med Andy Serkis (Gollom) i hovedrollen. Instruktøren har tidligere arbejdet meget sammen med alsidige Michael Winterbottom, og filmen kan fanges igen både d. 17/4 og d. 24/4.

Aftenens hårdtslående klimaks var dog den sydkoreanske Breathless, der er instrueret af Yang Ik-June, som også selv har skrevet manuskript, produceret, klippet og spiller hovedrollen. Det er hans debut bag kameraet, og han formår ganske elegant at sætte tunge temaer som arv og miljø på dagsordenen i historien om en lånehajs håndlanger, som brutalt inddriver al forfalden gæld. At begynde en film med at fratage din hovedperson enhver form for sympati for derefter at forsøge at genopbygge ham som en tålelig hovedperson i tilskuerens øjne er et modigt vovestykke for en debutant, men det lykkes, og Breathless overrasker flere gange undervejs ved netop at være langt mere dybfølt og observant end dens hårdhændede ydre lader ane. Titlen henviser til den åndenød, som opstår dels under voldshandlingerne, men også når vores hovedpersoner – håndlangeren og den skolepige, som han til egen forbløffelse finder et åndsfællesskab med – indser det voldens åg, som de slæber rundt med. Den fædrene arv er i Yang Ik-Junes film en tung en af slæbe på, og det er i forsøget på at forlige sig med fortiden, at Breathless står stærkest. Den kan i øvrigt ses igen både d. 18. og d. 20. april.

I temaet CPH PIX 2010:

CPH PIX – dag 9 – Fortidens spøgelser
CPH PIX: Ekstravisninger