Coffee and Cigarettes
05-03-02:
Dommedag nu
11-12-00:
L.A. Without a Map

CPH PIX – dag 4 – Familien i højsædet

Familiebegrebet var på sin egen sære facon i centrum i dagens tre festivalfilm, der havde bidrag fra både en verdenskendt veteran, en islænding med dansk opdragelse og to debutanter med visuelt talent i overskud. Læs om Tetro, Amer og The Good Heart i vores dækning fra CPH PIX.

Skrevet den 19/4-2010 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Det virker lidt mystisk, at stjerneinstruktøren Francis Ford Coppolas seneste film Tetro ikke bliver vist i Maestro-serien på årets filmfestival, men i stedet kører mere diskret i en af de mindre serier. Selv om man glimrende kan argumentere for, at hans stærkeste film efterhånden har 30 år bag sig, så er Coppola i disse år i gang med et forsøg på at genopfinde sig selv. Første skud i bøssen var den endog meget sære Youth Without Youth, der aldrig nåede bare i nærheden af en dansk biograf, og næste trin i otium-projektet er Tetro, der genopvækker en lang række klassiske Coppola-dyder. Det handler nemlig om familien – det altomsluttende, kvælende og ubrydelige familiebånd, som Coppola-slægten til dels også selv repræsenterer.

CPH PIX
Tetro skulle også rumme klare selvbiografiske træk, selv om ingen af begivenhederne har fundet sted. Vi befinder os i et uendeligt smukt, sort/hvidt-fotograferet Buenos Aires, hvor den unge Benjamin banker på en dør. Den tilhører hans bror, som mange år tidligere havde vendt familien i USA ryggen og var stukket af. Træt af den altdominerende fars massive tilstedeværelse. Nu har han en sød kæreste og absolut intet behov for at få genopfrisket fortiden ved Benjamins besøg, men familie vælger man ikke selv – hverken fra eller til – og med overraskende sikker hånd afvikler Coppola sin storladne historie om det forkrampede familieforhold. Der spilles stærkt af både den nye Alden Ehrenreich og erfarne Vincent Gallo i de to hovedroller, og på trods af at filmen vises i en dvd-kopi, der slet ikke retfærdiggør den smukke billedside, så er der ingen tvivl om, at Tetro er en mesters værk. Et fængende og stærkt realiseret familiedrama med kunstneriske ambitioner og en i perioder næsten æterisk visuel kvalitet på trods af, at vi befinder os i samtidens dynamiske Argentina. Tetro vises igen d. 25. april.

Familiens nedarvede synder ligger også og lurer i baggrunden på den belgiske Amer, der deltager i Hovedkonkurrencen på årets filmfestival. Det er en atypisk hovedkonkurrencefilm, men ærlig talt en vild oplevelse, som kan anbefales til alle med mod på noget anderledes. Filmen er en klokkeklar hyldest til giallo-genren, hvor mysterium og skarptslebne knive uden store dikkedarer kunne kombineres i visuelt opfindsomme og gennemtænkte kompositioner. Det må man i meget høj grad sige, at det debuterende instruktørpar Hélène Cattet og Bruno Forzani formår med Amer, der i tre kapitler følger pigen Anas tilværelse i hendes store, dystre barndomshjem. Alt er nærbilleder, vejrtrækninger, og teaterlys. Hårdt klippet, intenst orkestreret og kun med antydninger af den underliggende historie om seksuel depravation, undertrykt begær, svulmende former og måske en anelse morderisk skizofreni. Ikke for de sarte eller dem, der forlanger lidt dialog for deres biografbillet, men en oplevelse af den slags, man ikke umiddelbart glemmer. Og er det netop ikke præcis formålet med en filmfestival som PIX? Amer vises igen d. 23. og d. 25. april.

CPH PIX
Aftenen blev afsluttet i sympatisk selskab med Brian Cox, Paul Dano og i en mindre rolle danske Nicolas Bro på en bar på i New York City. The Good Heart er instrueret af islandske Dagur Kári, der har fået sin filmopdragelse i Danmark, den er filmet af danske Rasmus Videbæk og Nimbus Film har sammen med Filminstituttet penge med i projektet. Det er sympatisk, hyggeligt og lidt til den konstruerede side i historien om den vrantne barejer, der møder en ung hjemløs mand på hospitalet, hvor han bliver behandlet for sit femte hjerteanfald. Knægten, der har forsøgt selvmord, bliver hentet med til baren med bagtanken om, at han skal overtage stedet, når ejerens hjerte en dag siger stop. Den første time er hyggelig værtshusromantik med sjove figurer, gode replikker og en særlig fornemmelse for værtshusets dynamik. Den sidste halve time bliver mere optaget af, at få det gennemskuelige og lidt konstruerede plot til at gå op, men det ændrer ikke ved en sympatisk oplevelse med en rigtig god Brian Cox i hovedrollen. The Good Heart kører ikke yderligere på CPH PIX, men må forventes at få mindst en dvd-udgivelse i Danmark, når nu der er så mange danske kræfter involveret.

I temaet CPH PIX 2010:

CPH PIX – dag 9 – Fortidens spøgelser
CPH PIX: Ekstravisninger