CPH PIX – dag 5 – Det bizarre og absurde

Vanen tro med festivalfilm skal man altid støde ind i et par særlinge undervejs. Nogle film er sære med fuldt overlæg, andre er bare skæve på en måde, man ikke havde regnet med. Fra filmatiseringen af C.D. Paynes absurde Youth in Revolt over fanboy-projektet Star Wars Uncut til det portugisiske dragdrama To Die Like a Man, femte dag på PIX bød på nogle bizarre film.

Skrevet den 20/4-2010 af Lisa Brygger

Hvilke herlig måde at starte dagen på – i selskab med Michael Cera. Hvis ikke man i forvejen kender ham (fra enten tv-serien Arrested Development eller filmene Superbad, Juno og Nick and Norah's Infinite Playlist) kan han bedst beskrives som "følsom ung mand", men som han beviser i dobbeltrollen som ynglingen Nick Twist og denne alter ego, François Dillinger, kan han meget mere. Cera er ikke det største navn på rollelisten (der også tæller Steve Buscemi, Jean Smart, Ray Liotta, M. Emmet Walsh, Justin Long, Mary Kay Place, Fred Willard og Zach Galifianakis) men det er alligevel hans film.

CPH PIX
Mens Nicks forsigtige selv efterhånden udsættes for den ene vilde situation efter den næste opfinder han François for både at score den søde pige men mindst lige så meget for sit eget selvværd, og François er ret skøn: Rebelsk, modig og stor i slaget. Det er nok ikke første gang en teenager har drømt sig til en sejere udgave af sig selv, men dette er ultimativ morskab.
Den store sal i Dagmar var også ganske underholdt, og man må håbe, at Scanbox, der har købt filmen, vælger at bruge tid, kræfter og penge på at promovere perlen, der ikke vises mere på festivalen men derimod får biografpremiere den 10. Juni. Glæd jer!

Mindst lige så løjerligt var det at se Star Wars i Bio 1 i Palads senere på dagen. Salen var stort set udsolgt: Stemningen var sydende, enkelte var lige frem udklædt og havde medbragt lyssværd. Men Star Wars Uncut er bestemt ikke for alle. Man skal enten være verdens mest tålmodige person eller hardcore fan for ikke at blive alt for irriteret undervejs. Konceptet med at 'almindelige' mennesker har fået ansvaret for deres egen version af cirka 10-15 sekunder af A New Hope, som de enten har kunne genskabe med live-action, dukkefilm eller animation, begynder at blive anstrengende efterhånden som amatøroptagelserne begynder at overvælde en. For de er virkelig ringe, ikke fordi de enten er fyldt med hunde, katte eller små børn, men fordi man oftest skal tære gevaldigt på fantasien for at holde stemningen kørende. Det hjælper dog, at de kiksede optagelser bliver afbrudt af opfindsomme dukkesekvenser, flotte animerede stykker eller de sporadiske sjove fortolkninger af filmen. For størstedelen af de indsendte scener er ret tro mod oplægget, men det er altså mere fornøjeligt at se, hvordan fans har fået flettet Clerks, Det syvende sejl eller Simpsons bartenderen Moe ind i filmen.

CPH PIX
Arrangement skulle have budt på en gæsteoptræden fra bagmanden Casey Pugh, men han var desværre strandet i New York (Læs: Askesky), fortalte festivalleder Jacob Neiidendam, som lokkende med, at der arbejdes på at få sat en ekstra visning op af filmen – næste gang i samvær med Pugh. Hvilket vakte næsten lige så stor begejstring som scenen, hvor Han 'taler med' Greedo. Denne gang får Han lov at skyde først. Andet havde nok også været mærkeligt!

Der er egentlig intet specielt mærkeligt ved en film om en portugisisk transvestit, der har problemer med sin junkie-kæreste, sin søn, der ikke vil kendes ved ham eller hans tranny-ven, der overvejer at få den store operation. Det specielle ved To Die Like a Man er måde den er lavet på. Det store drama med de store ord og de store følelser kender vi fra Almodovar. Denne plejer dog ikke at byde på scener, hvor hovedpersonerne fryser i billedet mens en hel sang (en HEL) brager løs i højtalerne. Historien om Tonia, der føler livet er ved at overhale ham, er ganske rørende enkelte gange, men ofte er den blot sær for at være sær. Farveløs kan man derimod ikke kalde den, så hvis man er til storladen sydeuropæisk drama, kan den klart anbefales, filmen vises nemlig igen lørdag den 24.

I temaet CPH PIX 2010:

CPH PIX – dag 9 – Fortidens spøgelser
CPH PIX: Ekstravisninger
Amer & Ajami vinder Pix-priser
CPH PIX – dag 8 – Perspektiv og en bankrøver
CPH PIX – dag 7 – Varme og charme
CPH PIX – dag 6 – Zombie-tilstanden
CPH PIX – dag 4 – Familien i højsædet
CPH PIX – dag 4 – Desperate mænd
CPH PIX – dag 3 – Kiksede fyre & seje kvinder
CPH PIX – dag 3 – Hverdagens vilde farver
CPH PIX – dag 2 – Overraskende komedie og romantisk mordmysterium
CPH PIX – dag 1 – Hårdtslående start
CPH PIX – filmfest i Hovedstaden

Efter hans død dukkede der ikke mindre end 12 efterlignere op i Hong Kong-film – heriblandt Bruce Rhe, Bruce Leong, Bruce Le, Conan Lee, Dragon Lee, Rocky Lee, Bronson Lee, Tarzen Lee og Bluce Ree. Men hvad var legendens navn?