CPH PIX – dag 6 – Zombie-tilstanden

Der var rigtige zombier i mesteren George A. Romeros sjette film i "dead"-serien, mens tilværelsen blot føles zombie-agtig i den dobbelte Cannes-vinder Police, Adjective. Disse to film samt den stærke sydkoreanske Mother omtales i den seneste update fra CPH PIX 2010

Skrevet den 21/4-2010 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Zombier kommer i mange former, og i den del af programmet på CPH PIX, der taler til de gamle Natfilmfestival-fans, er der premiere på zombie-kongen George A. Romeros seneste film i den åbenbart udødelige serie om de levende døde. Romero revolutionerede ikke bare zombiegenren, men definerede rammerne for at bringe sociale kommentarer i rendyrkede genrefilm med gennembruddet i Night of the Living Dead, og siden har han skabt flere mindeværdige værker. Helt frem til og med Land of the Dead fra 2005 var der tyngde bag billederne af zombiernes hærgen. Tyndere blev det i den billigt producerede Diary of the Dead, som dog stadig var en opfindsom kommentar til vores mediefokuserede samfund, hvor alt handler om online-updates. Med Survival of the Dead, den sjette film i Dead-serien fortsætter Alan Van Sprang sin rolle som soldaten Sarge, der var en mindre figur i de to forrige film. Han er leder af en lille gruppe soldater, som ernærer sig ved almindeligt landevejsrøveri, men her ender de på øen Plum, hvor to klaner er i blodig krig med hinanden. Muldoon mener, at man skal lænke zombierne i håbet om, at de en dag finder noget andet at spise end mennesker, mens O’Flynn går ind for at skyde dem hurtigt og effektivt. Og således har vi en kamp mellem to menneskesyn med en kynisk opportunist i midten. Romero kan stadig sine grundlæggende zombietricks, men historien er tynd, instruktionen uoplagt – og Survival… er entydigt den svageste i serien uden af den grund at være helt uden kvaliteter. Alle Romero-fans kan se filmen en sidste gang d. 23. april.

CPH PIX
Zombie-agtig føles tilværelsen også, hvis man er politimand i det rumænske politisystem, der skildres i Corneliu Porumboius dobbelte Cannes-vinder Police, Adjective. Titlen i sig selv er en tvetydig størrelse, men i det rumænske skolesystem er kendskabet til sproget blandt de fremmeste discipliner – og netop definitioner af ord går igen som en kerneøvelse blandt vores hovedperson, politimanden Cristi, og hans overordnede. Cristi er på en overvågningsopgave, hvor han følger en skoleelev som måske, måske ikke handler med hash. Han har materiale nok til at tage knægten for besiddelse, som ifølge den hårde rumænske lovgivning også kan give mange år i fængsel, men hans samvittighed byder ham at vente på at fange den egentlige bagmand. Fra et land, der under Ceausescu udviklede sig til et hårdt politistyre, hvor netop det blindt at følge lovens bogstav førte til uhyrlige handlinger overfor et undertrykt folk, virker det logisk, at der må komme en diskussion af spørgsmål som moral og etik blandt netop de personer, der lever af at følge ordrer. Instruktøren, den kun 35-årige Porumboiu, debuterede for 4 år siden med 12:08 Øst for Bukarest, der ganske som Police, Adjective vandt hele to priser på filmfestivalen i Cannes. Han er et af europæisk films helt store og strengt konsekvente talenter, og selv om man skal finde sig i at blive bragt helt ned i virkelighedens tempo i den sparsomme billedside, så kan filmen anbefales som en rensende tur i biografens mørke, hvor alle fiktionsfortællingens normale trick og fiduser bliver effektivt skyllet ud af systemet. Ganske passende kan festivalen skylles ned med Police, Adjective, som vises sidste gang d. 24. april.

Endnu en mesters værk blev vist med den sydkoreanske Mother, der er instrueret af Bong Joon-ho, som senest viste tænder med monsterhittet The Host. Hvor man kunne have forventet endnu en stort anlagt produktion, er Joon-ho gået den helt anden vej og har lavet en labyrintisk, afdæmpet og stærk detektivhistorie om en mors ubændige kærlighed til sin søn. De bor i en lille by, hvor hun ernærer sig ved at sælge urter. Den lidt tungnemme søn, Do-jun er hendes store projekt, og hun er ikke udelt begejstret for, at sønnike render rundt med den lidt for smarte Jin-tae. En dag sker tragedien. En skolepige findes myrdet og en golfbold med Do-juns navn ligger ved siden af. Var det ham, der gjorde det – eller bliver hans mentale tilstand udnyttet af en anden morder?

CPH PIX
Mor begiver sig ud i en jagt på sandheden, men render ind i den ene blindgyde efter den anden – og Joon-ho gør ikke meget for at hjælpe tilskueren gennem oplevelsen, for vi deler moderens stigende frustration over ikke at komme nogen vegne i efterforskningen til fulde. Til gengæld er portrættet af denne indædte overlever, hvis kærlighed til hendes søn ikke kender skyggen af grænser, en af de mest komplette moderskikkelser i mange år. Det er en figur hentet direkte ud af melodramaet – og mens detektivhistorien langsomt falder i baggrunden imponeres man over præstationen af veteranskuespilleren Kim Hye-ja. Mother er en afdæmpet, men stærk oplevelse – og den har desværre været vist for sidste gang på årets filmfestival.

I temaet CPH PIX 2010:

CPH PIX – dag 9 – Fortidens spøgelser
CPH PIX: Ekstravisninger