Me and Orson Welles
22-10-08:
High School Musical 3
14-11-00:
Citizen Kane

CPH PIX – dag 7 – Varme og charme

At være ung og overvældet af følelser må være stort set det eneste onsdagens to eftermiddagsvisninger havde til fælles. Den første er fra den etablerede amerikanske instruktør Richard Linklater, der har sin nyeste film Me and Orson Welles med i Maestros, den anden fra serien New Talent Grand Pix, hedder Plan B og er lavet af en debuterende argentinsk manuskriptforfatter og instruktør ved navn Marco Berger, og hvis vi ellers fik flere argentinske film til landet fremover, ville det ikke gøre noget hvis de var lavet af ham.

Skrevet den 22/4-2010 af Lisa Brygger

Næsten lige gyldigt hvor hardcore-filmnørd man er, har man med al sandsynlighed hørt navnet Orson Welles, derfor behøver han ingen nærmere introduktion. Filmen handler dog ikke så meget om ham, som den udspiller sig omkring ham. Vores hovedperson er i stedet den opdigtede high school-elev Richard – spillet af High School Musical-stjernen Zac Efron – der brænder efter at blive skuespiller og derfor tror, hans lykke er gjort, da han ikke blot render ind i Welles men lige frem imponerer ham og derved får tillusket sig en mindre rolle i hans nye teaterstykke "Caesar".

CPH PIX
Filmen er det store udstyrsstykke, idet den foregår i New York City i 1937, og ingen detaljer er blevet overset. Filmen emmer langt væk af både varme og charme, og det er ærgerligt, at den ikke får dansk biografpremiere. Taget i betragtning den noget aparte blanding af yngre og ældre publikummer i Dagmars store sal onsdag eftermiddag, lader den til at appellere til en ganske stor målgruppe. Welles-fans og Efron-fans. Begge vil da også gå fra biografen vældigt tilfredsstillet, for filmen er fint bevis på at unge Efron ikke er uden talent og udstråling, mens Orson Welles-tilhængere vil frydes over den lunefulde fremstilling af geniet og galningen Welles. Filmen kan akkurat nås en enkelt gang til (eller mere), da den kører sidste dag torsdag aften.

Skulle man ikke have fanget den argentinske bromance-komedie Plan B enten torsdag eller onsdag, kan man nå det søndag aften, og er man til de underforståede, nedtonede film, hvor dialog ofte er udskiftet med baggrundsmusik og handlingen med tilfældige billeder af omgivelserne i filmen, er Plan B en spændende mulighed. Havde den været fra USA, havde jeg kaldt den "mumblecore", i stedet vil jeg hellere beskrive den som alternative rom-com. Plottet er frækt i sin simpelthed: Bruno vil tilbage til kæresten, som ikke er interesseret, da hun har fundet en ny fyr, Pablo. Så Bruno vælger at forsøge at score Pablo, så han vil slå op med tøsen og hun vil falde tilbage i armene på Bruno. Det sjove ligger selvfølgelig i, at Bruno efterhånden finder ud af, at han ret godt kan lide Pablo – og omvendt. Filmen er stort set blottet for pinagtige (læs: Klichéfyldte) situationer, men har derimod rigeligt med fine hverdagsbeskrivelser om to mænd, der bare hænger ud og hygger sig i hinandens selskab, for vi ser nærsten intet til kvinden imellem dem og kun et par enkelte andre venner. Det er vældigt befriende at se, hvordan man også kan lave kærlighedsfilm, og Plan B får derfor vores varmeste anbefaling.

I temaet CPH PIX 2010:

CPH PIX – dag 9 – Fortidens spøgelser
CPH PIX: Ekstravisninger