Fukssvansen

Nyt på dvd – Stages & Headbang i hovedlandet

Der udkommer mange film på dvd, og vi kan på redaktionen ikke nå at få anmeldt alle, så derfor samler vi i "Nyt på DVD"-artiklerne op på udgivelser, som vi synes fortjener en omtale.

Skrevet den 14/6-2010 af Lisa Brygger

Stages
Synops:
Fra en verden af parcelhuse, hvidkalkede gårde og provins liv er Cille, Danny, Mattias, Malte, Pete, Simon og Ole på deres vej fra teenagere til unge voksne og fra Skive til København og videre ud i verden – en intens rejse, der sitrer af energi! For de udgår tilsammen bandet Dúné! De udgav deres første plade som 18-årige og deres karriere eksploderede for alvor. Begejstringen ville ingen ende tage og de blev overdynget med priser, legater, nomineringer og gode anmeldelser – og stadig som hjemmeboende gymnasieelever var de pludselig på fuld fart mod stjernerne! Men med succesen vokser også forventningerne og ansvaret, og hvad sker der med venskaber, parforhold og én selv, når det der får blot var en uskyldig drøm, pludselig bliver meget virkeligt? Igennem deres sidste teenage år følger vi helt tæt den lille flok venner på godt og ondt. Vi udlever drømmen med dem – igennem kærestesorger, hjemve, branderter, opture, nedture, forløsning, opløsning, begejstring og knuste hjerter – i den universelle og hudløst ærlige coming--age historie, om de syv unge mennesker i rockbandet Dúné.

Beat Film
CinemaZone.dk vurderer:
I år 2010 kan vi ikke længere komme uden om Dúné, som meget modigt har ladet sig filme i adskillige vanskelige situationer over flere år. Respekt. Filmen hører til genren, der følger sine emner helt tæt på, hvorved de 'virkelige' personer ikke kan gemme sig. De syv unge mennesker ses altså som dem selv: Her er ikke meget spil for kameraerne, og derfor er det absolut kræs for fans. Skulle man ikke i forvejen være fan eller tilhænger kan man dog nemt blive det ved at se filmen. Det garanterede omfattende klippearbejde med at få de over 700 optagede timers materiale kogt ned til 1½ times film (+ ekstramaterialet), er dog på Dúnés side og bandet fremstår – trods alle deres naturlige mangler og fejl – derfor som nogle vældig søde og charmende mennesker.

Headbang i hovedlandet
Synops:
Dokumentarfilm, der blandt andet består af blod, geder og persillesovs. Asa-hedensk-kamp-metal, perverse døds-metaltekster og dumpekarakter i tysk. Ekstremiteter i tekst og musik, show og meninger væver sig ud og ind imellem det trivielle i hverdagen, når Illdisposed fra Århus, Nidhug fra Støvring og Infernal Torment fra Silkeborg fabulerer om at grave lig op på en kirkegård, piger, der kun kan finde ud af at sidde foran spejlet, og slemme drenge, der vil hjem til mor. Dyb, bestialsk growl og kompromisløs musik og attitude, der udfolder sig i chok, nærhed og masser af humor!

Target Distribution
CinemaZone.dk vurderer:
Det er også svært ikke at holde af/med hovedpersonerne i Niels Arden Oplevs ellers oversete dokumentarfilm fra 1997, som nu er blevet pudset af med nye optagelser – til ekstramaterialet – og udsendes på dvd i forbindelse med metalfestivalen Copenhell, hvor filmen blev vist lørdag aften. De er nemlig nogle farverige bekendtskaber!
Den følger tre vidt forskellige jyske metalbands – eller rettere et af medlemmerne fra hvert band – som fortæller om deres holdninger især til musikken. Det er et temmelig interessant kig ind i en subkultur, der oftes misforstås. Nogle gange også med rette. Filmen lægger da også skiftevis op til af afkræfte og bekræfte diverse klichéer omkring genren.

Hvilke to skuespilleres roller kunne i filmen Den perfekte storm ikke fordrage hinanden?