28-11-11:
TV-serie: Sons of Anarchy – 3. sæson
03-05-10:
TV-serie: Sons of Anarchy – 1. sæson

TV-serie: Sons of Anarchy – 2. sæson

Skrevet den 26/11-2010 af Lisa Brygger

I anden sæson af dramaserien Sons of Anarchy bliver der ikke skruet ned for blusset. Faktisk det omvendte. MC-klubben får deres sag for, da forretningsmanden Ethan Zobelle (Adam Arkin) og hans nynaziske håndlangere (inklusive multikunstneren Henry Rollins, der nærmest er kendt for sin tolerante holdning til sine medmennesker, og derfor et pudsigt ironisk rollevalg fra hans side) rykker ind i byen og langt overskrider Clay Teller & Co.s grænser. Både med hensyn til deres forretninger og især på den private front. Seriens ubestridte dronning, Gemma Teller (Katey Sagal, der bare bliver bedre og bedre for hvert afsnit) udsættes for et mere end stygt overfald, som naturligvis siver igennem resten af sæsonen.

FBI gør også deres indtræden i den californiske lilleby, og bedst som man tror, at det ikke kan blive mere intenst, nervepirrende spændende og højdramatisk, hives man brutalt ind i hvert af de stadig velskrevne afsnit uden nåde. Det er imponerende, hvordan både manuskriptforfatterne og instruktørerne formår at påvirke os med en gruppe mennesker, vi egentlig ikke bør holde med og af. Men persongalleriet er så gennemført udarbejdet, at det nærmest er umuligt ikke at overgive sig ubetinget til både universet og specifikt til historien om den unge Jax Teller (Charlie Hunnam) og hans personlige kamp med at forlige sig med sin MC-klub og sin plads i livet.

Det er vanvittigt godt tv-drama, og hvor er det skammeligt, at serien ikke bliver behandlet bedre i dansk tv. Men heldigvis kan 2. sæson nemt købes på dvd. Boksen er ude i forretningerne og der er tilmed smidt lidt i bonuspakken. Der er tre forskellige og udmærket kommentarspor med skaber Kurt Sutter og en masse medkommentatorer, en udmærket featurette om SOAs moralkodeks og et indslag fra et fælles interview med alle skuespillerne. Plus et par slettede scener og et gagreel. Det er dog de 13 afsnit, der er guldgruben og grunden til at man bør investere i udgivelsen.