TV-serie: How I Met Your Mother – 3+4. sæson
12-10-10:
TV-serie: Glee – 1. sæson: Road to Regionals

TV-serie: How I Met Your Mother – 1+2. sæson

"It's gonna be legendary"

Skrevet den 8/12-2010 af Lisa Brygger

"What would NPH do" var nærmest mottoet for rygehovederne Harold og Kumar for nogle år siden i filmene om dem, men Neil Patrick Harris er også en speciel skabning. Han slog igennem som barn i tv-serien Doogie Howser, MD og skabte sig en udmærket karriere som tv-skuespiller inden han kastede sig over teatret. Det var dog først, da han tog rollen som machotyren Barney Stinson i tv-serien How I Met Your Mother, fik succes med den og året efter sprang ud som homoseksuel, at han blev en stjerne i hjemlandet.

For selvom How I Met Your Mother har fem hovedpersoner, er det oftest NPH der løber med opmærksomheden. Både i selve serien – fordi han naturligvis spiller godt – men mindst lige så meget fordi Barney Stinson er en spændende figur. På overfladen overfladisk og mandschauvinistisk, men jo mere man kommer ind i serien, jo flere lag viser Barney sig at have.

Det mest positive, som også er kommet ud af serien, der ikke blot har betydet et mindre comeback men ligefrem et bragende gennembrud for Harris, er hans eksplosive popularitet efter hans annoncering omkring sin seksuelle orientering. I et land, der stadig er dybt bøsseforskrækket, er det intet mindre end lovende, at en homoseksuel skuespiller kan få lov til at spille en heteroseksuel karakter og både vinde publikum og priser for det. Fire gange har han nu været nomineret til en Emmy for sin rolle i HIMYM, og derudover har han vundet to Emmyer i 2010 for henholdsvis sin gæsteoptræden i Glee og for sin værtsrolle for The Tony Awards i 2009.

Ud over et enkelt afsnit i anden sæson af How I Met Your Mother, hvor Barney får besøg af sin homoseksuelle bror, bruger serien ellers ikke al sin energi på at dyrke minoriteternes rettigheder. Det er rendyrket spas omkring en gruppe venner sidst i 20'erne, der er seriens drivkraft. Og Barney Stinson er tossen i gruppen. Ham der ikke passer helt ind og konstant udfordrer og provokerer de andre. De andre er Alyson Hannigan fra Buffy, Jason Segel fra Judd Apatows geniale dog oversete Freaks and Geeks samt de to ukendte Cobie Smulders og Josh Radnor, sidstnævnte er egentlig seriens hovedperson med lidt hjælp fra Bob Saget som hans voksne alter ego-fortæller.

Det er svært at forestille sig nogen anden spille rollen som pralhalsen, jakkesættet og scorekarlen Barney Stinson. Ikke at vi behøver. CBS har endnu stor succes med serien, der netop er udkommet på dvd herhjemme. Første og anden sæson fås nu i butikkerne, og savner man enten Venner, Mad About You eller er man lige som dem i USA bare helt pjattet med Neil Patrick Harris, så er den et oplagt valg for solide 25-minutters-hygge-af-gangen-underholdning.

Hvilke af følgende film har Søren Pilmark ikke været med i?