11-11-02:
Gosford Park

TV-serie: Downton Abbey – 2. sæson

Sybil: But Granny you don't really want things to go back to the way they were, surely.
Violet: Well of course I do, and as quickly as possible.

Skrevet den 30/4-2012 af Lisa Brygger

Hvem skulle have troet, at en britisk dramaserie om klassekamp og arvefølge kunne overrende så mange folk, som den har gjort. Den er ligefrem blevet omtalt i Gossip Girl og Saturday Night Live, et tydeligt tegn på den har indtaget USA, hvor den da også slog PBS’ seerrekord da afslutningen på sæson 2 gled over skærmen. Herhjemme vises den på DR – også med stor fremgang.

Universal Pictures
Efter den bragende succes med første sæson og en storladen finale, viser sæson 2 sig at være mindst lige så spændende. Vi starter to år efter første sæson sluttede og befinder os nu midt i skyttegraverne under Første Verdenskrig i hælene på Matthew Crawley, den nyankomne fætter – og arvingen til Downton Abbey – som vi hurtigt kom til at holde af i forrige sæson. Men det er ikke kun i det franske mudder, vi følger vores hovedpersoner, for hjemme på Yorkshire-egnen mærker resten af familien Crawley også krigen.

Inden længe er huset blevet lavet til et mindre hospital og både folkene upstairs og downstairs deltager i arbejdet. Hvilket resulterer i en konfrontation mellem husets frue Cora og Matthews mor Isobel. Dramaet udspiller sig ikke kun mellem overklassekvinderne, både chaufføren Branson og den tidligere kammertjener Thomas har deres kvaler med deres plads i livet. Og Bates får det heller ikke lettere i sæson 2, nu er det dog ikke så meget kollegaerne som fortiden, der giver ham problemer.

Moralen med Julian Fellowes fremragende univers er selvfølgelig er livet ikke er let for noget, og selv om handlingen foregår små 100 år tilbage i tiden har folkene bag Downton Abbey formået at gøre den sviende aktuel og vedkommende. Men kærlighed og krig er konstante emner, og med en altid spændende handlingskurve og et pragteksemplar af en rolleliste suges man endnu længere ind i anden sæson afsnit for afsnit.

Det havde været skønt, hvis The Christmas Special havde været med som ekstramateriale, men den fås heldigvis på anden vis. Der er dog et (ret kedeligt) kommentarspor og nogle korte featuretter vedlagt.

Hvilken film er ikke baseret på et værk af Philip K. Dick?