TV-serie: Treme - sæson 3
31-08-12:
HBO lancerer storstilet streaming-tjeneste i Norden

TV-serie: Treme – sæson 2

I knæ men ikke knækket

Skrevet den 5/5-2012 af Lisa Brygger

Efter den følelsesladede finale på 1. sæson og en generel optimistisk – for ikke at sige ukuelig – indstilling gennem de første 10 afsnit, får vi en brat opvågning med starten af 2. sæson. Tonen er mere melankolsk og nu mærker vi for alvor konsekvenserne af Katrina. Hvor den geniale første sæson begyndte kun tre måneder efter den skæbnesvangre dag i august 2005, starter sæson 2 hele 14 måneder efter, men intet er selvfølgelig blevet bedre med tiden. For pointen med HBOs intense dramaserie Treme er, at tingene kun bliver værre.

Warner Home Video
Ikke at det betyder, at dramaet er blottet for glæde – eller god musik – for New Orleans er stadig en boblende by fyldt med godt humør og viljestærke personligheder. Noget David Simon & Eric Overmyers serie bugner af. Ikke helt så mange farverige figurer, at vi ikke kan holde rede på dem, men nok til at skabe et komplekst galleri af rigtige mennesker. For duoen har om nogen stået bag tv-serier med 'ægte' mennesker, fra Homicide: Life on the Streets over Law & Order til The Wire. I Treme varieres der mellem advokater, politifolk, håndværkere, politikere, kokke, forretningsmænd og selvfølgelig musikere, musikere og musikere.

Musikken er nemlig en væsentlig faktor i Treme, der byder på virkelighedens kunstnere – af diverse genrer – fra New Orleans, der sømløst flettes sammen med skuespillerne. De fleste er gengangere fra forrige sæson, men vi får da et par nye folk med. Man kunne ellers nemt have troet, at vi ville miste nogle folk efter afslutningen på sæson 1, men Treme, der hopper ufortrødent mellem New Orleans og New York, holder heldigvis fast i de figurer, der måtte opgive NOLA til fordel for NY i slutningen af sæson 1.

Styrken ved Treme, der efterlader de fleste amerikanske dramaserier i støvet, er ikke blot de multi-facetterede personer, men mindst lige så meget de forskellige handlingstråde, der oftest løber parallelt, men kun sporadisk flettes sammen. Hvor vi i mange andre serier følger en stor gruppe mennesker, der har fælles hverdag – ofte et job eller en familiesituation – har vores hovedpersoner i Treme kun det tilfælles, at de bor/opholder sig i samme by. Overraskende, at det ikke kun gør underværker for helheden, men også støtter de individuelle historier. At en serie der både er menneskeligt drama, politik, samfundskritik, historie og musikundervisning samtidig underholder, fascinerer og først og fremmest virker er grund nok til at se serien. De blændende skuespillere (Rob Brown, Kim Dickens, Melissa Leo, Clarke Peters, Wendell Pierce og David Morse værende de mest kendte), den fremragende iscenesættelse og den lækre produktion er kun bonus.

Der er sågar en del bonusmateriale med på udgivelsen, fra fire forskellige kommentarspor med filmskaberne til diverse især musikalske featuretter.

Hvem spillede ikke med i Ørkendronningen Priscilla?