La delicatesse
12-03-12:
I dine hænder

Premiereinterview: Rémi Bezançon – Lykkelige omstændigheder

Når tabuer brydes...

Skrevet den 4/7-2012 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Den franske instruktør Rémi Bezançon er premiereaktuel med den oprigtige og ligefremme skildring af graviditetens og forældrerollens mange ulyksageligheder og trængsler – en optimistisk lidelseshistorie eller en komedie med kontant afregning ved livets store kasseapparat. CinemaZone.dk har mødt ham til en snak om det at lave film om graviditet og barsel.

Angel
"Nej, jeg har ikke selv børn, men det var vigtigt for mig at lave denne film, som jeg skrev sammen med min kone, som en slags forberedelse til selv at få børn. Og netop fordi vi ikke selv er korrumperet af alle de følelser, som følger, når man selv får børn, så har vi haft mulighed for at være mere ærlige omkring de mørkere sider af forældrerollen. Vi behøver ikke pynte på sandheden – men omvendt synes jeg heller ikke, at det er blevet en pessimistisk film. Snarere en optimistisk film om hvor galt det kan gå, og en lille advarsel til alle kommende forældre om ikke bare at tro, at det hele er problemfrit", lyder det fra Rémi Bezançon, som har taget fri fra sin kommende animerede børnefilm for at fortælle om Lykkelige omstændigheder, der nu er klar i de danske biografer. Vi har senest set Bezançon i de danske biografer med den fine Første dag i resten af dit liv, og hans visuelle stil, der lægger sig fint i tråd med 'almindelige' romantiske komedier, har bred appel samtidig med, at han giver lidt ekstra fylde og dybde i historierne.

Lykkelige omstændigheder ligner på overfladen den klassiske britisk-amerikanske rom-com om unge par i lækre omgivelser, hvor de reelle problemer aldrig stikker dybere end at en montage og et pophit kan kitte furerne og bringe alle lykkeligt videre, men den gør også ondt, når livet bliver hårdt og far og mor taler hvert sit sprog i hver sin verden. "De engelsksprogede komedier undgår ofte alle tabuer i deres skildringer af parforhold. Vi fandt ud af, at mange af vores jævnaldrende og ligesindede ofte var vrede over den overfladiske måde emnerne blev behandlet på, og derfor satte vi os for at være helt ærlige. Inden vi gik i gang med manuskriptet fortalte forfatteren Eliette Abecassis, som har skrevet bogen filmen er baseret på, at hun havde modtaget mange breve fra kvinder, som var vildt fornærmede over den måde barslen blev beskrevet på – men hun havde også hørt fra mange, som takkede hende for at vise tingene, som de virkelig er."

Angel
I filmen har den kvindelige hovedperson Barbara en mor, der stadig ikke har sluppet grebet i rødstrømpebevægelsen. Hun kommer altså ud af et mødrende ophav, som i den grad brød tabuer på stribe, men alligevel bliver hun selv fanget i strømmen af forventninger til, hvordan en rigtig mor gebærder sig. "Selve titlen 'Lykkelige omstændigheder' angiver, at det SKAL være lykkeligt at blive mor. Vores sprog er konstrueret, så man tillægger begivenheden en værdi, som de involverede så forventes at leve op til. Men det er jo ikke sandheden. Der er mænd og kvinder, der får deres liv ødelagt af det og ender med at gå fra hinanden."

Hovedrollerne spilles af to af Frankrigs stærke nye navne, Louise Bourgoin og Pio Marmaï, og de leverer ærlige og præcise præstationer som det frustrerede par. "Jeg havde allerede arbejdet med Pio i Første dag i resten af dit liv, så jeg vidste fra begyndelsen, at jeg ville arbejde med ham igen. Han er en ekstremt udtryksfuld skuespiller og næsten dyrisk i sin måde at spille på. Louise besluttede jeg mig for efter at have mødt en lang række skuespillerinder og talt med dem om rollen. Hun var den, der var bedst forberedt til vores samtaler – og hun skuffede bestemt ikke i rollen som Barbara. Det vigtigste for mig var, at skuespillerinden ikke allerede selv havde fået børn af den samme grund som det var vigtigt for mig, at min kone og jeg ikke havde fået børn. Vi skulle kunne angribe emnet friskt og uden egne erfaringer. Af samme grund har vi heller ikke lagt os lige op af bogen. Den var for mørk i sin tone og for løs i strukturen. Tilgangen til temaet var godt nok, men selve handlingen i bogen var for løs til at vi kunne bruge den. Så vi var nødt til at forholde os meget frit til bogen og blot bruge den som baggrund, mens vi gjorde den lidt mere lys i tonen – ellers ville vi være blevet overfaldet af mødregrupper lige efter premieren."

Om det går så galt i Danmark, må vi vente og se, men Lykkelige omstændigheder skal i hvert fald nok blive samtaleemne blandt nybagte og kommende forældre, som er vant til at se barselslykken skinne forblændede på dem, når de går i biografen.

I temaet Lykkelige omstændigheder:

Lykkelige omstændigheder

Hvad hedder George Clooneys onkel, der i 1950 havde sit livs rolle som Cyrano de Bergerac?