Kilimanjaros sne
11-04-03:
Byen er stille

Premiereinterview: Robert Guédiguian

Frankrigs socialistiske filmsamvittighed

Skrevet den 13/6-2012 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Instruktøren Robert GuĂ©diguian er en klassisk politisk fortæller, hvis charmerende film aldrig forsømmer at skildre solidaritetens ofte svære vilkår med udgangspunkt i hans elskede Marseille. Således også i den seneste film, Kilimanjaros sne, som markerer en tilbagevenden til de danske biografer for den engagerede instruktør, hvis historier altid rummer varmen, mens de skildrer hovedpersonernes skrupler og trængsler. En socialistisk tankegang som fundament og en fortsat tro på fællesskabets evne som forløser og redningsnet.

Camera Film
Min russiske kollega, som sidder med ved rundbordsinterviewet, har gennemskuet den intellektuelt-kommunistiske vinkel, som GuĂ©diguian er repræsentant for, da han åbner ballet med at kommentere på, hvor meget Kilimanjaros sne minder om en gammel russisk film. "Det er jeg glad for at høre", svarer Guediguian høfligt, "jeg er en stor beundrer af den sovjetiske filmkunst fra Glasnosts begyndelse. De film skildrede også bare folks liv og de små dramaer, som opstår i hverdagen."

Det bringer os ind på et de gennemgående temaer i historien om, hvordan Marie-Claire og Michel må se hele deres opsparing blive stjålet af en af de arbejdere, som Michel har været med til at afskedige. De har taget et skridt ud af arbejdsklassen og ind i middelklassen – og den sociale forskel er pludselig med til næsten at forsvare den desperate handling fra den tidligere kollega. På spørgsmålet om, hvorvidt problemerne ved at skifte mellem de sociale klasser er noget, der fylder meget i fransk film i disse år, svarer GuĂ©diguian: "Nej, det er et emne, der bliver håndteret meget svagt. I et langt stykke tid har der kun været mine film, men nu begynder der at komme lidt flere, hvor hovedpersonerne kommer fra fattige kår. Men for mig er det en besættelse at skilte arbejderklassen". Kilimanjaros sne er i høj grad en skildring af tilgivelsens styrke, da Michel og Marie-Claire indser, at der ikke er vundet noget ved at få tyven straffet. "Ja, tilgivelse er jo en kristen tanke, men jeg synes, at det er noget, vi kan være stolte af at kunne. Det er en af menneskehedens store kvaliteter, at vi er i stand til at tilgive hinanden. Tilgivelsen forsvarer ikke handlingen, men den forsøger at forstå handlingen – og det vil vi gerne prøve at vise med denne film."

Camera Film
Vi prøver at bore lidt mere ned i den tvetydige figur, GuĂ©diguians film skildrer i portrættet af tyven, der stjæler af idealistiske grunde fra dem, der har mere end andre. Tanken om at retfærdiggøre et tyveri ud fra et fordelingsperspektiv virker fremmed i den herskende kapitalistiske verdensforståelse, som præger de fleste lande verden over. "Men vi skal jo huske på, at kapitalismen ikke er den eneste livsform. Det er bare den, der dominerer lige nu", siger GuĂ©diguian og uddyber: "Mange samfund har tidligere fungeret fint med et andet syn på ejendomsret og materielle goders betydning – og jeg tror oprigtigt på, at vi må se at finde et alternativ til vores nuværende livsform. Et alternativ, hvor vi ser på, hvad der forener os og binder os sammen og så dele det – i stedet for at prøve at skaffe det hver for sig. Det er den eneste måde, hvorpå vi kan samle os mod de stærke markedskræfter, der hele tiden prøver på at påvirke os. I den forstand er jeg i høj grad idealist."

Filmen er baseret på et lidt usædvanligt forlæg, nemlig et digt af forfatteren Victor Hugo, der er bedst kendt for at have skrevet De elendige (Les Miserables). Hugos værker emmer af en stærk sans for de fattiges vilkår, og der fornemmes næsten et åndsslægtsskab til GuĂ©diguians tanker om et alternativt samfund i form af hans idealistiske tyv – og Hugos skildring i f.eks. De elendige om tyven, der blot stjæler et brød for at kunne brødføde sin familie. "Hugo arbejdede meget med at tage de mest ydmyge mennesker, de laveste i hierarkiet og give dem storhed gennem sine historier. Ved at fortælle fantastiske historier og gøre dem til helte, gav Hugo dem nærmest en filmisk kvalitet. Det har altid inspireret mig, når jeg læste hans historier."

NĂŠste side

IndlÊg:

I hvilken film hører man følgende citat: