26-11-10:
TV-serie: Sons of Anarchy – 2. sæson
03-05-10:
TV-serie: Sons of Anarchy – 1. sæson

TV-serie: Sons of Anarchy - sæson 4

Skrevet den 1/10-2012 af Lisa Brygger

Hjemme i USA har femte sæson af Sons of Anarchy netop sat nye rekorder for kabelkanel F/X, der huser dramaserien. Men fjerde sæson, som netop er røget på gaden herhjemme får sandelig også skruet kraftigt op for blussene, så det er ikke overraskende at seriens fans har fået skærpet appetitten.

Efter en god del tid i Irland i sæson 3, byder sæson 4 omvendt på kvalitetstid i Californien. Vores unge helt Jackson Teller (Charlie Hunnam) får efterhånden mere og mere blod på sine hænder mens hans forsøger at slippe ud af sin situation, men efter det store opgør i slutningen af tredje sæson, ser det ikke ud til at han og hans lille familie, der nu er oppe på to børn, kan undslippe SAMCRO (Sons of Anarchy Motorcycle Club, Redwood Original). Vi havde ellers lige fået hentydet stor udskiftning på tronen, men Jax hænger tilsyneladende på Clay (Ron Perlman). Og ikke kun den kære stedfader, der er både ny sherif i byen og en lusket FBI-agent – spillet af Ray McKinnon, den seneste Deadwood-skuespiller i rækken: Efter Dayton Callie, Titus Welliver, Paula Malcomson og Robin Weigert – så der er god grund til at begynde neglebideriet. Sæson 4 er voldsomt spændende!

Det hjælper selvfølgelig altid, når man vender dramaet indad. Derind hvor det handler om værdier og drømme, derind hvor vi alle kan følge med – om man kører motorcykel eller ej. For sæson 4 sætter nu familiedynamikken skarpere i fokus end tidligere, og ikke kun med hensyn til Gemma, Clay, Jax og Tara. Klubbens aldrende Piney og hans søn (og Jax’ bedste ven) Opie er også at finde midt i kaosset denne sæson. Det klæder serien at dens horisont udvides, for balladen, som Jax startede for flere sæsoner siden, begynder nu for alvor at påvirke omgivelserne. Og sæson 4s nyeste tilføjelse er at flette narkohandel (og velkommen, Danny Trejo) ind i SAMCROs i forvejen beskidte virken. Jo mere mændene kan strides om, jo højere underholdningsværdi!

Det kan ikke anbefales at man starter som SOA-nybegynder med sæson 4. Dette er ikke en serie man bare samler op. Der sker simpelthen for meget med hvert eneste afgørende afsnit, der fungerer som en brik i Kurt Sutters episke puslespil. Bagmanden afslørede for nyligt at han på ingen måde har planer om at kører SOA ud i utallige sæsoner, så det er med at nyde herlighederne mens vi har dem, og set i bakspejlet er sæson 4 den hidtil bedste i serien.

Hvad tilbyder Michelle Meyrink at lave til Gabriel Jarret i Geniskolen?