TV-serie: Boardwalk Empire – sæson 3
06-02-12:
TV-serie: Boardwalk Empire – 1. sæson

TV-serie: Boardwalk Empire - sæson 2

Stadig sofistikeret

Skrevet den 5/10-2012 af Lisa Brygger

Efter røgen har lagt sig, er det altid spændende at se hvordan tingene udvikler sig. I tilfældet med HBO-dramaet Boardwalk Empire har den bestemt overlevet første sæsons hype. Og hvis man har holdt interessen for Nucky og alle de andre rådne sjæle, er der rigeligt at kaste sig over i sæson 2, der er en fremragende forlængelse af forrige; naturligvis med flere intriger, farlige udviklinger og farverige figurer.

Warner Home Video
Ballet åbnes med pomp og pragt idet Nucky Thompson (Steve Buscemi, stadig i topform) arresteres for valgsvindel, inden vi er mange minutter inde i festlighederne; og balladen omkring hans sag fortsætter hele sæsonen igennem. Og imens Nucky forsøger at kæmpe sig fri, hives og trækkes der i alle de andres tråde. Den sorte 'forretningsmand' Chalky White (Michael K. Williams) kommer i karambolage med klanen, James Darmody (Michael Pitt) og de yngre gangstere i henholdsvis New York og Chicago – Lansky, Luciano & Capone – indgår aftaler, samtidig med at Atlantic Citys ældre kriminelle også laver skumle planer bag Nuckys ryg. På hjemmefronten er der problemer med Margaret (Kelly Macdonald), og endnu værre for Nucky falder hans bror Eli (Shea Whigham) ham også i ryggen.

At det ser meget sort ud for Nucky, er dog ikke ensbetydende med, at vi får ham at se som noget offer i anden sæson. For sådan spiller folkene bag Boardwalk Empire ikke. Nucky er bare en mand, der ikke lader sig narre eller knække, og hans stædighed er næsten et inspirerende skue. Men de fleste er ikke bygget som vores smarte hovedperson – der fortsat bærer sine orange og lyserøde skjorter med provokerende sikkerhed – og en god del af vores persongalleri kommer ikke ud af deres kritiske situationer i de 12 afsnit. Enkelte overlever ikke engang de 12 afsnit.

Skulle man få lyst til at kaste sig over sæson 2 uden at have set sæson 1 først, er det ilde anbefalet. Dette er ikke en serie, hvor tingene skæres ud i pap. Vi får heller ikke mange referencer til tidligere sager, og alting er så underspillet, indforstået, hentydet og diskret at det garanteret er til at blive vanvittig af for folk, der vil have diverse mellemregninger med. Det får man ikke med Boardwalk Empire. Her skal man dedikere sig til personerne og historien, og kun hvis man holder af selv at skulle medregne psykologiske vinkler og emotionelle mønstrer vil man blive belønnet – men så til gengæld også med stor tilfredsstillelse.

Hvilken dansk instruktør har udtalt, at han skriver bedst, når han flyver?