Grand Theft Parsons
23-09-03:
The Recruit

TV-serie: Suits – sæson 1

En ulv i jakkesæt

Skrevet den 17/9-2012 af Lisa Brygger

Der findes utallige tv-serier om smarte advokater og der findes næsten lige så mange serier med et umage par i centrum. Den amerikanske kabelkanal USA byder nu ind med en blanding af disse to genrer med komediedramaet Suits.

Universal Pictures
Formatet er lidt over 40 minutter med nye historier for hvert afsnit og den typiske soap-skabelon for at holde os fangen. I dette scenario er det sammenstødet mellem den glatte og superdygtige forsvarsadvokat Harvey Specter, der tilfældigt falder over den superintelligente taber Mike Ross, og meget risikabelt ansætter ham i sit firma, som ellers kun hyrer ansatte med uddannelser fra Harvard. Så mens de skrappe drenge opklarer den ene sag efter den anden – som de superhelte, de næsten er – er vi samtidige nervøse for om Mike Ross bliver opdaget. Og det er han nær ved hele tiden.

Aaron Korsh, der var en af forfatterne til komedieserierne Everybody Loves Raymond og Just Shoot Me, står bag dette mere seriøse bud på den klassiske fortælling om en ung fyr, der skal finde sig selv. Her sammensmeltet med historien om hans overlegne chef, der skal lære at tænke på andre end sig selv. Man behøver ikke være superintelligent for at gennemskue at de to mænd naturligvis kommer til at lære en masse – også af hinanden, og med en flod af filmreferencer (fra The Godfather over Top Gun til Fast Times at Ridgemont High) og lidt romantik smidt oveni er Suits en hyggelig blanding af store egoer og følsomt drama. At den tilmed er vellavet og lækker at se på – her menes ikke kun Gabriel Macht i jakkesæt – uden at være en kold og kynisk affære styrker kun fornøjelsen.

Udgivelsen af første sæson har derimod ikke meget ekstramateriale at tilbyde: Nogle minutter fjollede fraklip og et kommentarspor med de to centrale skuespillere, seriens skaber og en af producerne, som desværre er lidt rodet. Men det er de svært underholdende 12 afsnit, der er den egentlige bonus, og skulle man få smag for Ross & Specter kan man glæde sig over at serien starter sin tredje sæson i USA til januar.

Hvilken af følgende film er ikke instrueret af Russ Meyer?