24-01-13:
Drengen fra bjerget

Premiereinterview – Ursula Meier

CinemaZone.dk har været inviteret til Frankrig for at møde instruktøren af den premiereaktuelle Drengen fra bjerget og tale om fusionen mellem europæisk socialrealisme og amerikanske thriller-træk.

Skrevet den 24/1-2013 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Drengen fra bjerget er på mange måder en finurlig og interessant fortælling, der tager sit udgangspunkt i klassisk europæisk socialrealisme, men som derfra dropper alle forudsigelige træk og i stedet leger med fortællestil og plotstruktur på en måde, som ofte minder mere om en blanding af folkeeventyr og amerikansk thriller. Instruktøren, der ikke helt stiller sig tilfreds med at blive betegnet som realist, var veloplagt og skarp, da hun på tyve minutter skulle sætte historien om Simon og hans søster lidt i perspektiv.

Miracle Film
"Jeg havde en række forskellige idéer i hovedet, da jeg skulle skrive filmen, så historien opstod som en masse kreative sammenstød. Dels ville jeg gerne arbejde sammen med drengen, der spiller hovedrollen, igen efter han også var med i min første film – og samtidig ville jeg rigtig gerne indspille en film på lige præcis det sted i Schweiz, hvor jeg er så fascineret af topografien, så jeg måtte finde på noget, der kunne forene disse ting. Det er et meget enkelt landskab, meget metaforisk, som jeg bare vidste, at jeg måtte bruge".

Men det er jo utraditionelt at starte et filmprojekt med en lokalitet og intet andet, det må have gjort et helt særligt indtryk på dig...?
"Det er et meget vertikalt sted med masser af betydning i det spænd, der er fra industrisamfundet nede i dalen til skiresortet oppe på toppen. Så det vidste jeg bare, at jeg måtte udnytte til noget efter at have kørt gennem området en masse gange. Og så pludselig i toget, så dukkede idéen op til historien om Simon, søsteren og deres liv spændt mellem hverdagen i dalen og hans tilværelse som tyv oppe på toppen af bjerget. Jeg har selv stået meget på ski som barn, og en dag vågnede jeg med en drøm i klar erindring, hvor jeg mindedes en gang i min barndom, hvor vi var på bjerget med mine forældre, og hvor min mor trak os børn til side og sagde: "Pas på ham den lille dreng derovre... han stjæler ting", og det overraskede mig, at der overhovedet fandtes tyve et sted som der, hvor det normalt kun er folk af høj socialklasse, som færdes. Og det enkelte billede blev hængende ved mig – og skulle altså bruges nu."

Miracle Film
Ursula Meier beskrives af mange som en realist i den klassiske europæiske tradition, hvor Dardenne-brødrene, Ken Loach og ligesindede er de store nestorer, men noget tyder på, at det næppe er en betegnelse, hun selv har fundet på.
"Jeg bryder mig aldrig om at se genrefilm, hvor jeg kender slutningen, når jeg har set det første billede. Jeg elsker at lege med tilskuerne, så de aldrig kan føle sig helt sikre på, hvad der skal ske – så det er en vigtig pointe, at filmen ikke en strengt realistisk. Her ville jeg gerne starte realistisk og så bevæge mig ind i eventyret, hvor jeg i min første film havde vendt strukturen om og lod eventyret blive realistisk. Så for mig er det på ingen måde en socialrealistisk film. Film skal være så meget mere end realisme, faktisk netop det modsatte: fantasi, uventede ting, fiktion. Jeg prøver at filme omgivelserne anderledes end man normalt ville gøre. Ofte vil du netop filme livet oppe på toppen af bjerget i lækre, luksuriøse billeder, mens man vil gøre det trøstesløst nedenfor i den virkelige verden, men her vender vi det om, så det bliver realistisk og hårdt oppe på bjerget, hvor Simon møder alvoren og faren i sin hverdag, og så leger vi til gengæld med farver og kameravinkler nede i dalen, hvor han har bygget sin eventyrverden op og lever helt udenfor det samfund, som sikkert ellers ville tage affære og placere ham hos en plejefamilie. Så vi prøver at vende op og ned på tingene. Du kan også se, at vi stort set har fjernet de voksne roller nede i dalen – der er kun de to 'børn' og søsterens elskere, så de bliver helt lukket inde i deres lille eventyr. Og da mine assistenter kom og sagde, at de ville finde nogle statister til udendørsscenerne, så bad jeg dem straks om at stoppe – der skulle kun være folk oppe i den mere realistiske verden oppe på bjerget."

Så du kommer aldrig til at blive en vaskeægte socialrealist?
"Aldrig, det vil være for kedeligt – der skal fiktion til på samme måde som mine roller også hele tiden opfinder identiteter for at få kulør i hverdagen."