TV-serie: Glee – 1. sæson: Road to Regionals
25-05-10:
TV-serie: Glee – 1. sæson

TV-serie: Glee - sæson 4

Fra Lima til New York

Skrevet den 28/9-2013 af Lisa Brygger

Så kom sæsonen, hvor personerne er vokset fra universet. I dette tilfælde McKinley High, som en stor portion af vores elskede, syngende og dansende elever er færdige med. Vi følger dog ikke dem alle på deres færd fremover. Det meste af handlingen foregår stadig i Glee-klubben på skolen i Ohio. Dog med den naturlige undtagelse af Rachel Berry. Glee ville ikke være meget uden hende, så divaens optagelse på den eftertragtede kunstnerskole NYADA i New York City udgør seriens sidetråd. Halvt Lima, Ohio halvt New York, New York. Og det virker faktisk. Halleluja.

Det hjælper så sandelig også at Rachel og senere Kurt, der efter et par afsnit følger efter Rachel til det store æble, får modstand og samspil af et par yderst interessante damer. Rachel får en ualmindelig streng lærer – fantastiske Kate Hudson – og Kurt får en mentor på Vogue – Sarah Jessica Parker, fabelagtig som altid – og det giver selvfølgelig serien en god ballast.
Omvendt skal man bruge nogle afsnit på at lære det nye kuld glee-medlemmer at kende. De er ikke helt så farverige som Mike Chang, Mercedes, Puck eller Santana. Hvilke nok er derfor disse gamle elever bliver skrevet ind til højre og venstre. Især sidstnævnte er spændende selskab og Santana ender også snart i det store kulturelle centrum, hvor hun hører til.

Spørgsmålet er om Glee stadig hører til i det store tv-serie-univers; og hvis kriteriet er at kunne forny sig, så må svaret være ja. Den er selvfølgelig stadig noget anderledes velsmurt end mange af tidens populære amerikanske tv-serier. Men der skal jo også være noget for enhver smag. Holder man fx af syngende og evigt rivaliserende teenagere, så kan man roligt kaste sig over fjerede sæson af Glee, der i denne sæson får taklet små hverdagssituationer som store dramatiske kriser. Skuddramaet i afsnittet ”Shooting Star” og julehyggen i ”Glee, Actually” er fine beviser på seriens store spændvidde.

Har man fået fingre i udgivelsen bliver man udover de 22 farverige episoder belønnet med en del tomme kalorier-bonusmateriale. Det ser ud af meget, men de mange små featuretter er alt for reklameagtige til at give et grundigt indblik i seriens skabelse.

Hvilken Ringenes Herre-skuespiller har rollen som Odysseus i Wolfgang Petersens Troy?