- Behind Treme: Neville Brothers

05-05-12:
TV-serie: Treme – sæson 2

TV-serie: Treme - sæson 3

Serien der vokser sig stærkere og stærkere

Skrevet den 25/9-2013 af Lisa Brygger

Den amerikanske dramaserie Treme, der hovedsagligt udspiller sig i New Orleans i årene efter Katrina har raseret og vendt byen på hovedet, er bestemt ikke for alle og enhver. Den er proppet med musik, jazzmusik selvfølgelig, den er realistisk hverdagsbarsk og den har et imponerende persongalleri. Der er altså en trykket stemning og et hav af handlingstråde at holde styr på og det hele serveres uden nogen form for sugar coating. Når det så er sagt er sæson 3 klart den mest imødekommende sæson indtil nu.

Warner Home Video
Hvis man holder af tv-serier med masser af bid og smag, og har man allerede ikke fulgt dramaet på HBO, så er tredje sæson af David Simon & Eric Overmyers farverige drama, klart anbefalelsesværdigt. Tilmed begynder den omfavnende fortælling at flette flere af sine figurer sammen. Det er så ualmindelig underspillet elegant gjort, at man selv må opleve det. Men det er nok bedst at have kendskab til alle personerne i forvejen, så overvejer man at kaste sig over Treme, er det en god ide at starte helt fra starten.

Har man allerede været igennem sæson 1 og 2s sammenlagte 21 afsnit, kan man glæde sig til tredje sæson, hvor der venter sig succes for musikeren Annie, en ny 'sparingspartner' for advokaten Toni Bernette; kokken Jeanette Desautel lokkes tilbage til New Orleans; den evigt utro trompetist Antoine Bastiste udvikler empati for sine elever; Annies eks Sonny har problemer med sin nye kæreste familie; og far og søn Albert og Delmond Labreaux kommer tættere på hinanden, for bare at komme med nogle eksempler. Seriens mange figurer er dens rygrad, og er man ikke i humør til at følge deres liv med at komme videre efter den store ødelæggelse, så holder man ikke mange minutter. Men for alle der elsker jazz, stemning og solide ensembler er Treme stadig noget af det ypperste tiden byder på af kvalitets tv-drama.

Som altid finder man også en del bonus på blu-ray- og dvd-udgivelsen. Især de mange musikalske kommentarspor fylder, men der er også blevet plads til fem regulære kommentarspor og et hav af spændende featuretter, der går bag om serien, folkene bag og byen, der er en karakter i sig selv.

Instruktøren Ridley Scott har i nyere tid instrueret både Gladiator, Hannibal og G. I. Jane, men hvilken af disse film har han også instrueret?