CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Læs også...
Nyheder:
01-11-12:
Rabalder Bio - kvalitet til de små
 
Anmeldelser:
11-11-11:
Cowboy, indianer, hest
 
Premiereinterview: Ernest og Celestine - musen, bjørnen og de tre instruktører
 
CinemaZone.dk har været inviteret til Paris for at møde de tre instruktører bag animationsfilmen Ernest og Celestine, som er åbningsfilmen i børnefilmklubben Rabalder Bios anden sæson.
 
Skrevet den 26/11-2013 af Frederik Asschenfeldt Vandrup
 
 
Stéphane Aubier, Vincent Patar og Benjamin Renner – tre franskmænd forenet af en mus og en bjørn i Ernest og Celestine og tre spillevende og frokostsultne filmfolk, som havde afsat en halv time til en snak om at gå fra komplet stop-motion anarki i Cowboy, indianer, hest til langt mere velfriseret og samtidig levende børneunderholdning i filmatiseringen af Gabrielle Vincents elskede børnebogsfigurer.


Copyright:
Angel Films
Hvad betyder Gabrielle Vincents bøger i Frankrig?
Bogserien om Ernest og Celestine følger dagligdagen for de to hovedpersoner i deres usædvanlige parløb. De har for vores generation været et fast holdepunkt og er store for fransktalende børn i både Frankrig og Belgien. Det er bøger, som var båret af deres høje kunstneriske niveau, hvor tegningerne, der ledsagede historierne, var af virkelig god kvalitet. Umiddelbart kan det ligne et en meget enkel visuel stil, men i virkeligheden er den kompleks og meget nøjagtigt udført. I mange tegneserier til børn er der ikke brugt særlig mange ressourcer på tegningerne, men det er stik modsat hos Gabrielle Vincent.
Oprindeligt var Vincent maler og hun ville helst leve af sine malerier, men for at tjene nogle penge skrev hun den første bog om Ernest og Celestine og tog den med til en boghandler for at høre, om de troede, at den ville kunne sælge – og pigen i boghandleren blev helt overvældet, da hun så den og opfordrede hende straks til at gå videre med det og lave flere bøger.
Den første bog blev præsenteret på en stor bogmesse i Bologna og blev straks et stort hit – og så endte hun med at skrive 20 bøger om Ernest og Celestine.

Når bøgerne i så høj grad var båret af deres tegninger og kvaliteten af det univers, som Gabrielle Vincent havde opbygget, hvordan går man så til opgaven med at give dem en ny visuel identitet i en filmudgave?
Det var altafgørende for os, at vi forblev tro overfor Gabrielle Vincents tegninger. Vi ville gerne have, at børn og unge gik ind og så vores film – men vi vil lige så gerne have, at det samme publikum genopdagede bøgerne.


Copyright:
Angel Films
Fortæl lidt om, hvordan I angreb den dobbelte tematik i fortællingen om Ernest og Celestine? Det er jo både en børnefilm om et venskab mellem to dyr – og en mere moden fortælling om tolerance og med komplekse figurer, der både har bristede illusioner, frygt og relationer.
En stor tak skal gå til vores manuskriptforfatter Daniel Pennac, som er virkelig dygtig til at bevæge sig i grænselandet mellem børn og voksne. Han går meget op i, at en børnefilm ikke må bestå af adskilte dele for henholdsvis børn og voksne, som man ser det i nogle typer af børnefilm – en vittighed til børnene, en til de voksne – men i stedet skal de samme situationer kunne læses forskelligt at de to målgrupper. Og det er også noget, vi selv lægger vægt i vores arbejde.
Faktisk hader jeg virkelig hele konceptet om, at man taler om ting til børn. Børnefilm, børnebøger osv. Det er nedladende på den måde at producere og markedsføre ting specifikt til børn som om de ikke kan forstå mere og er nødt til at få materialet begrænset for dem. Vi kan selv huske som børn, hvordan vi blev irriterede over, at der var ting vi ikke måtte se og læse, fordi de hørte til de voksnes verden, til en anden verden.
Så det var vigtigt for os at få skabt et univers, der nok kan fungere for børn, men som samtidig skulle have noget af voksenlivets mørke og brutalitet. Og det var noget, som vi tilføjede i forhold til bøgerne. Sameksistensen mellem bjørne og mus var mere fredelig i Vincents bøger, så dramaet og splittelsen er noget, vi har tilføjet.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv



Quiz
Hvad refererer navnet 'Mifune' til i Søren Kragh-Jacobsens Mifunes sidste sang?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google