CPH:PIX 2014

Set på CPH PIX '14 - #4

CinemaZone.dk har sendt vores faste anmeldere Niels Roe og Nikolaj Kennov på jagt efter gode oplevelser på årets PIX.

Her er det Niels, der kigger tre af festivalens film efter i sømmene.

Skrevet den 11/4-2014 af Niels Roe

Suzanne – instr. Katell Quillévéré

Fransk film har en lang og rig tradition for rendyrket socialrealisme. Det demonstrerer Katell Quillévéré i den hjerteskærende Suzanne. Filmen er meget enkel og skildrer en familie i overvejende følelsesladede scener, hvor nådesløs opløsning og tæt sammenhold sætter tonen. Tidsmæssigt forgår filmen i 1980’erne i en trist fransk forstad, hvor det ikke ligefrem hænger med jobs på træerne. Enkemanden og lastbilchaufføren Nicolas forsøger efter bedste evne at opdrage sine to døtre, Maria (Adèle Haenel) og Suzanne (Sara Forestier). Men pigerne overlades i høj grad til sig selv og livets mange udfordringer. Suzanne bliver gravid som ung, mens Maria flytter væk.

Filmen beretter nøgternt om søstrenes vidt forskellige skæbner. Undervejs bliver tilskueren suget ind i det barske miljø, hvor den sociale baggrund er stærkt medvirkende til at definere karakternes valg og muligheder. Handlingen i Suzanne er til tider ubønhørlig. Ligesom man troede, at karakterne har styr på deres liv, så løber de ind i nye problemer og katastrofer. Filmen er desuden en smule abrupt i dens fortællestil i form af pludselige tidspring. Det stærkeste fortælleelement i filmen er klart skuespillet. De to søstre i Suzanne er en sand fornøjelse at overvære i deres fuldstændig naturlige og rørende fremstilling af to piger, der går så grueligt meget igennem. Suzanne er kort sagt en filmisk perle om livets uretfærdigheder og tilværelsens forhindringer.

Hard to be a God – instr. Alexei German

Det er ikke just hver dag, at man får mulighed for at lade sig underholde og forfærde af en 3-timers russisk film, hvor størstedelen af handlingen er henlagt i et mørkt middelalderligt miljø, og hvor mudder og deforme mennesker er grundelementerne. Alexei Germans Hard to be a God er nok én af de mest konsekvente film denne pen har set – ikke bare på PIX, men i det hele taget. Filmen fortæller om 30 observatører, der er blevet sendt til planeten Arkanar for at rapportere om tingenes dystre tilstand. På planeten hersker en olm og apokalyptisk stemning, hvor henrettelser, herrementalitet og hor er dagligdag.

Instruktøren Alexei German påbegyndte filmatiseringen af Strugatsky-brødrenes bog tilbage i 1984. German døde desværre sidste år inden den var færdigindspillet. Der er tale om en storladen og episk fortælling med eksistentielle undertoner og monstrøse karakterer. Der er ikke en reel og fremadskridende handling i filmen, men derimod et mylder af fortættede og skrækindjagende scener, der sammen udgør en grotesk allegori på menneskelig dårskab og stupiditet. Det er en film, der på brutal vis trækker tilskueren ind i en fysisk og emotionel kampzone, og efterlader denne både martret og overvældet for resten af livet

Free Range – Veiko Õunpuu

Kærligheden er bestemt ikke det letteste i livet. Det får hovedkaraktern Fred (Lauri Lagle) på nærmeste hold at føle i den liflige og livlige Free Range. Filmen foregår i Estland blandt unge døgenigte og dengsedrenge. Den unge bladsmører Fred får trykt en kritisk anmeldelse af Terrence Malicks The Tree of Life. Det falder i dårlig jord hos redaktøren, der fyrer ham på stedet. Samtidig annoncerer Freds kæreste, at hun er gravid. I stedet for tage ansvar og forholde sig til realiteterne tager Fred på druktur og overnatter sidenhen hos ekskæresten.

Der er flere gode fortællemæssige takter i Free Range. Dels giver filmen gennem de noprede 16mm optagelser et fint indblik ind i Estlands brogede ungdomskultur, og samtidig fremmaner den en stemning af både ukuelighed og sårbarhed. Stilen er drømmende og hovedkarakteren Fred minder meget om en berømt skuespiller – nemlig Zbigniew Cybulski der blev kendt som rebelsk og fandenivoldsk knægt i Andrzej Wajdas film i 1960’erne. Free Range er i det store hele en pastiche på denne 'vrede unge mand' men også sin helt egen. Filmen giver et morsomt og en lettere kritisk kommentar til ungdommelig livsmod og ansvarsløshed.

Hvilken anden tidigere Saturday Night Live-skuespiller har altid en lille rolle i alle Adams Sandlers film?