TV-serie: Glee ‚Äď 1. sæson: Road to Regionals
25-05-10:
TV-serie: Glee ‚Äď 1. sæson

TV-serie: Glee - sæson 5

Glee-klubben opl√łses

Skrevet den 26/9-2014 af Lisa Brygger

Efter fire s√¶soner med de syngende skoleelever fra Lima, Ohio er Glee begyndt at tabe noget af pusten. Faktisk var fjerde s√¶son klart mindre overv√¶ldende (om end mere stjernefyldt) end de forrige tre s√¶soner, men heldigvis vender femte s√¶son tilbage med mere overskud og nu ogs√• langt mere selvironi ‚Äď et ualmindelig velkomment karaktertr√¶k!

Fox/Paramount
Faktisk byder denne s√¶son p√• flere rigtig vittige jokes p√• egen regning og det kl√¶der den i forvejen ofte klistrede serie at spille lidt p√• de selvkritiske strenge. De fleste af disse fine meta-bem√¶rkninger kommer selvf√łlgelig fra Sue Sylvester, men der foreligger en grundl√¶ggende stemning af selvbevidsthed gennem hele s√¶sonen.

I forl√¶ngelse af forrige s√¶son er femte s√¶son ogs√• inddelt i to lejre. Eleverne tilbage i Lima, og en god h√•ndfuld af dem, der er rykket videre til New York. I NY-lejren f√•r vi tilmed √¶ren af at opleve Adam Lambert og Demi Lovato som nye venner til vores gamle venner. S√¶sonens helt store fokus er dog p√• tabet af en af n√łglefigurerne, den bl√łde Finn Hudson, som har f√•et et helt afsnit tildelt, idet skuespilleren bag, den kun 31-√•rige Cory Monteith, d√łde sommeren inden s√¶son fem begyndte sine optagelser.

Men Finn Hudsons d√łdsfald udg√łr ikke seriens eneste farvel. S√¶son fem handler generelt om at sige farvel, i s√• udpr√¶get en grad at Glee-holdet nedl√¶gges undervejs. Helt deprimerende er det heldigvis ikke, men det giver omvendt mulighed for at introducere os for et par gamle g√¶stestjerner, April Rhodes og Holly Holliday, der i Kristin Chenoweths og Gwyneth Paltrows herlige leveringer, lyser gevaldigt op midt i krisen.

Seriens centrum er dog stadig den ofte belastende Rachel Berry, der synger som en engel og irriterer som en dj√¶vel, som for alvor n√¶rmer sig sit Broadway-m√•l og p√• vejen dertil tit g√łr tingene v√¶rre for sig selv og sine medmennesker, men det er selvf√łlgelig heller ikke nemt at blive voksen; og dette faktum dyrker s√¶son 5 mere end de foreg√•ende s√¶soner. I specielt de sidste afsnit i s√¶sonen begynder man rigtig at m√¶rke at serien synger p√• sidste vers. Den kommende s√¶son 6 bliver ikke blot Glees sidste, men den f√•r desuden kun en halv s√¶son at slutte af p√•. Heldigvis har s√¶son 5 lagt sig i en v√¶rdig retning, s√• det skal nok blive en bitters√łd afslutning, endnu mere f√łlelsespr√¶get og r√łrende end denne.

Hvad hedder Jim Carreys karakter i The Truman Show til efternavn?