TV-serie: Sons of Anarchy – 2. sæson
03-05-10:
TV-serie: Sons of Anarchy – 1. sæson

TV-serie: Sons of Anarchy – sæson 7

Sikker afslutning på mesterlig saga

Skrevet den 2/3-2015 af Lisa Brygger

This is the end. Så blev der sat punktum for den amerikanske dramaserie Sons of Anarchy, der efter syv stærke sæsoner, slutter af med et brag – figurativt og bogstaveligt. Vi havde set det komme, men efter syv sæsoner er det samtidig svært at give glip på disse ekstremt fascinerende figurer, så det er ikke let at sige farvel til den lille motorcykelklub i det nordlige Californien.

Forrige sæson havde ellers kridtet banen godt op til en masse opgør og det lugtede allerede af død og ødelæggelse inden sæson 7s første minutter, men ulig sæson 6 og dennes hidsige tempo og rasende plotudvikling, tager sæson 7 sig sin tid til at få afsluttet alle sine handlingstråde. Og det er naturligvis både befriende og sørgmodigt.

Fox/Paramount
Det handler rigtig meget om vores hovedperson, Jax Teller (britiske Charlie Hunnam, der efterhånden er gået hen og blevet et stort navn for folk, ikke-bekendt med SOA), og hans nye familiesituation, der kraftigt påvirker især hans ældste søn, der med sine cirka seks år (han kom til verden i første sæson) er endnu mere forvirret end alle de voksne. Det er heller ikke den sundeste familie at være født ind i, men trods hans faders utallige forkerte valg, uheldige situationer og rigeligt mængder blod på sine hænder, er Jackson Teller i det mindste en god far, og scenerne med ham og sønnike hører til den følsomme ende af skalaen, vi ikke så ofte bliver udsat for i serien.

Der er generelt en fin emotionel balance i sæson 7, hvor flere af figurerne bliver sat på spidsen, men spændvidden mellem de forskellige følelsesmæssige niveauer er ekstrem. Her svinger det fra hvidglødende vrede, som da Teller gennembanker en stakkel håndlanger fra en tidligere forretningsforbindelse, til rørende sårbar intimitet mellem den farverige Tig og en overraskende følsom Walton Goggins i rollen som den halv ærbare, halvt promiskuøse transgender Venus.

Trods fedtet hår, beskidte læder & denin uniformer som det maskulint dominerende udtryk gennem samtlige syv sæsoner har Sons of Anarchy altid opretholdt høj klasse og god stil (og rasende godt håndværk fra folkene bag kameraet tillige). Dette er ikke en flok gentlemen i slidte klæder, men fortællingen om disse brogede anti-helte og elskelige skurke er særdeles elegant. Det er da også fuldstændigt vanvittigt at diverse priser ikke er haglet ned over dem over de sidste mange år, men i det mindste har serien haft – og vil garanteret stadig fremover have – en solid og trofast fanskare, der i det mindste har sikret, at serien for hvert afsnit og hver sæson siden 2008 kun er blevet større og mere dedikeret.

The Wooden Box inderholder alle seriens syv sæsoner med dertil hørende ekstramateriale. Der er altså intet ekstra bonus med i den flotte limited edition-box, mens æsken er cool!

Fox/Paramount
Med al sandsynlighed vil Sons of Anarchy heller ikke forsvinde fra popkulturens bevidsthed lige foreløbigt. Sutter og fruen, Katey Sagal – der har spillet Jax’ mor, Gemma, med overbevisende saft og kraft – arbejder allerede på en ny dramaserie, men der skal rigtig meget til før nogen igen kommer i nærheden af intrigerne, brutalitet og tragedien, der danner beretningen om en ung mand, der kæmpede så hårdt for en undgå sin skæbne. Aldrig har noget så barsk, brutalt og blodigt været så sindsoprivende underholdende, gribende og interessant. Tak fordi vi måtte kigge forbi Charming. Det har været en fonøjelse!